Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor

Sabah akan melancarkan Program Sabah Malaysia My Second Home (SMM2H)

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 49 Second

KOTA KINABALU: Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor mengumumkan bahawa Sabah akan melancarkan program Sabah Malaysia My Second Home (SMM2H) tidak lama lagi.

Program ini akan menjadikan Sabah lebih menarik kepada warga asing yang berbakat dan bernilai tinggi ingin berpindah dan tinggal di negeri ini.

Beliau berkata, Kabinet Negeri telah meluluskan program SMM2H yang akan dilancarkan sebaik sahaja perincian akhir yang kukuh dan pelarasan dibuat.

“Program Sabah tidak akan mengikut keperluan baharu yang ditetapkan oleh MM2H persekutuan. Dengan SMM2H kita sendiri, kita berhasrat menjadikan Sabah lebih menarik kepada warga asing yang ingin berpindah dan tinggal di Sabah.

“Kami berharap dapat melihat warga asing bernilai tinggi serta berbakat pindah ke Sabah dan mewujudkan manfaat ekonomi,” katanya pada Majlis Sabah Housing and Real Estate Developers Association (SHAREDA) Night 2022 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini pada Ahad.

Teks ucapan beliau disampaikan oleh Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah, Datuk Seri Masidi Manjun yang hadir mewakili Ketua Menteri.

Hajiji berkata, setakat ini Sabah kekal konsisten dari segi menarik pelaburan asing.

“Ini berikutan banyak peluang yang dimanfaatkan oleh negeri ini ke atas pelbagai sektor di seluruh negeri. Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) telah menyenaraikan Sabah setelah memperoleh pelaburan asing bernilai RM9.9 bilion dari Januari hingga September 2022, secara berkesan dan meletakkan Sabah sebagai yang ketiga tertinggi di negara ini.

“Sabah akan mendorong momentum ini dan kita yakin Sabah adalah dan akan terus menjadi destinasi menarik untuk pelaburan. Kita berusaha untuk menjadi mesra pelabur dan memberi jaminan bahawa Kerajaan Negeri akan meringankan segala halangan untuk memudahkan pelaburan,” katanya.

Beliau turut memuji SHAREDA kerana membawa bersama pemaju yang penuh dalam kepakaran dan pelbagai bentuk sumber serta menggerakkan industri dan ekonomi.

“Saya ingin memuji SHAREDA dan ahlinya atas peranan yang telah anda mainkan sebagai rakan kongsi yang sedang berjalan, berkongsi pandangan dan input anda untuk membentuk dasar kerajaan serta pembangunan hartanah dan perumahan.

“Anda telah berada di barisan hadapan dalam membangunkan negara melalui kerja anda. Anda adalah aset penting sesebuah negara dan saya mahu melihat SHAREDA meningkatkan usaha untuk melakukan yang lebih baik,” katanya.

Hadir sama dalam majlis itu Presiden SHAREDA Datuk Sr Chua Soon Ping dan Naib Presiden merangkap pengerusi penganjur Wesley Chai Meng Kong.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *