HomeUtamaAdakan sidang DUN, bentang dan luluskan RUU Anti Lompat Parti di Sabah...

Adakan sidang DUN, bentang dan luluskan RUU Anti Lompat Parti di Sabah – (DAP) Frankie Poon

Read Time:1 Minute, 36 Second

SANDAKAN: Tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bandau Wetrom Bahanda keluar dari Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) dan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) untuk menyertai parti Warisan baru-baru ini, mengundang pelbagai reaksi dari pemimpin-pemimpin parti politik lain.

Susulan dengan perkara itu, ADUN N.56 Tanjong Papat merangkap Pengerusi Democratic Action Party (DAP) Sabah Datuk Poon Ming Fung @ Frankie menerusi satu kenyataannya hari ini, menyeru kepada Kerajaan Negeri Sabah untuk mengadakan Sidang DUN secepat mungkin dan membentangkan serta meluluskan Rang Undang-undang Anti Lompat Parti di Sabah.

Ini adalah disebabkan beliau hairan perkara itu boleh berlaku sedangkan parti Warisan sebelum ini turut menyokong Rang Undang-Undang Anti Lompat Parti dilaksanakan.

“Saya bertanya kepada diri saya sendiri bagaimanakah Anti Lompat Parti boleh digalakkan selepas Parlimen pada 28 Julai 2022 mengundi dan menyokong Rang Undang-undang Anti Lompat Parti malah parti tempatan Sabah Warisan turut mengundi dan menyokongnya. Objektif undang-undang adalah bertujuan untuk memberikan kestabilan kepada kerajaan pada masa itu,” kata Frankie.

Frankie berkata, ia hanya menunjukkan betapa hipokritnya Parti Tempatan Warisan itu. Menangiskan sentimen tempatan pada masa yang sama melakukan perkara yang sebaliknya.

“Ini benar-benar menunjukkan wajah sebenar Warisan. Nampaknya Warisan tidak pernah berniat untuk mengamalkan apa yang diperkatakannya,” tegasnya.

Tambah beliau lagi, yang paling merosakkan dalam tindakan sebegini ialah menyebabkan ketidakstabilan kepada kerajaan hari ini. Apabila kerajaan menjadi tidak stabil, secara tidak langsung pembangunan kepada kerajaan pada masa itu secara tidak sengaja akan tertangguh dan terjejas teruk.

“Mata pencarian rakyat akan terjejas dan makin mencabar. Apabila rakyat bergelut untuk memenuhi keperluan hidup, perkara yang mereka tidak mahu berlaku ialah gangguan kepada mata pencarian mereka.

“Oleh itu saya ingin bertanya sama ada Parti Warisan tempatan benar-benar mempunyai kepentingan terbaik rakyat Sabah dalam fikiran mereka atau kepentingan peribadi mereka sendiri?

“Adakah mereka hanya berminat untuk merampas kuasa tanpa mengira apa juga cara untuk mencapai apa yang mereka inginkan dan bagaimana jika ia akan menyebabkan banyak penderitaan kepada rakyat?,” ujarnya.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya