Pelajar FSSH-UMS Menyertai Forum Belia Asia di Seoul

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 8 Second

KOTA KINABALU: Dua kumpulan pelajar Program Perhubungan Antarabangsa di Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan (FSSH) Universiti Malaysia Sabah (UMS) telah menyertai projek penyelidikan untuk Forum Belia Asia baru-baru ini.

Menurut FSSH, forum itu adalah sebahagian daripada Persidangan Antarabangsa mengenai Hak Wanita, dan Keamanan 2022, yang diadakan dua hari di Muzium dan Perpustakaan Kim Koo di Seoul, Korea.

“Persidangan ini dianjurkan bersama oleh Forum NGO Sejarah untuk Keamanan di Asia Timur, Institut Hak Asasi Manusia Wanita, dan dengan sokongan daripada Kementerian Kesaksamaan Gender dan Keluarga ROK.

“Terdapat dua topik kajian yang dikemukakan oleh pelajar UMS; “Mengapa Keganasan Berasaskan Jantina Seksual di Kalangan Lelaki dan Lelaki Kurang dilaporkan?” dan “Advokasi ke arah Menamatkan Perkahwinan Kanak-Kanak di Sabah, Malaysia,” kata kenyataan FSSH di sini hari ini.

FSSH juga menyebut bahawa kumpulan pelajar UMS diwakili oleh Nur Abyana Abd Latip, Alec Sean Tiannok Sunga, dan Emiri Yamagishi.

“Ahli kumpulan lain termasuk Nurul Hazimah Rasman, Fizzie Syafviena Jailani, dan Sujitah Bili. Delegasi UMS diketuai oleh Dr. Ayesah Uy Abubakar sebagai mentor projek tersebut.

“Selain Malaysia, peserta lain termasuk pelajar Bangladesh, Filipina, Jepun dan Korea. “Di luar persidangan itu, penganjur juga telah mengatur aktiviti dan pertukaran intelektual untuk kedua-dua pelajar dan mentor/akademik di Universiti Wanita Sookmyung,” katanya.

Sidang Kemuncak Belia Asia turut disiarkan secara langsung di Youtube dan boleh didapati di https://www.youtube.com/watch?v=ZHuKWqc6Ub8.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *