Sabah menjadi destinasi pelancongan mesra Muslim

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 37 Second

KOTA KINABALU: Sabah sedang meneroka potensi membangunkan pelancongan Islam bagi menjadikan negeri itu destinasi yang lebih mesra untuk pelancong Islam.

Inisiatif ini disokong oleh seminar mengenai Pelancongan dan Hospitaliti mesra Muslim, yang bertujuan untuk memberi gambaran tentang pelancongan Islam kepada pihak berkepentingan pelancongan Sabah.

Seminar yang diadakan pada Jumaat itu dianjurkan bersama Lembaga Pelancongan Sabah (STB) dan Pusat Pelancongan Islam (ITC) sebuah entiti di bawah Kementerian Pelancongan, Kesenian, dan Kebudayaan yang ditugaskan membangunkan segmen pelancongan Islam di Malaysia.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif STB Tay Shu Lan, dalam ucapan alu-aluannya, berkata industri pelancongan yang memenuhi keperluan umat Islam mempunyai sejumlah besar potensi yang belum diterokai untuk pengembangan dan Sabah harus memanfaatkan pasaran Islam.

Beliau menyatakan, menurut laporan Mastercard-Crescent Rating Global Muslim Travel 2022, jumlah pengembara Muslim telah meningkat dengan 160 juta dicatatkan pada 2019.

Dijangka menjelang 2028, perbelanjaan perjalanan Muslim akan mencecah USD225 bilion, dengan generasi muda dan baharu, serta wanita, dikenal pasti sebagai demografi yang semakin meningkat dalam populasi Islam dan bertindak sebagai penggerak yang mempengaruhi perjalanan.

“Malaysia adalah destinasi utama bagi pengembara Islam, diikuti oleh Turki, Arab Saudi dan Indonesia. Ini adalah wilayah yang telah dicapai oleh Pelancongan Sabah dari segi promosi destinasi.

“Seminar itu adalah platform bermaklumat kerana ia akan membantu pemain industri pelancongan kami di Sabah untuk lebih memahami kepentingan pasaran pelancong Muslim, keperluan asas dan keperluan pelancong Muslim, dan bagaimana produk atau destinasi mereka boleh menjadi lebih mesra Muslim, ” kata Tay.

Sementara itu, Pengarah / Pengurus Pembangunan Industri ITC Fitra Mohd Ali berkata, Sabah berpotensi untuk berkembang sebagai destinasi mesra Muslim dan harus merebut peluang mencipta produk yang memenuhi piawaian yang diperlukan.

Beliau menyebut masjid negeri Kota Kinabalu, makanan halal, spa mesra Muslim, dan pelancongan penjagaan kesihatan mesra Muslim sebagai produk yang akan menarik pengunjung Islam.

Dalam seminar itu, para peserta telah diperkenalkan dengan program pensijilan pelancongan dan hospitaliti mesra Muslim ITC, termasuk program Pengiktirafan Penginapan mesra Muslim dan program Pengiktirafan Produk Pelancongan, Hospitaliti dan Pakej mesra Muslim.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *