Hajiji kekal sebagai Ketua Menteri Sabah – Peguam Tengku Fuad

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 0 Second

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini

KOTA KINABALU: Keputusan 15 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) BERSATU Sabah keluar parti dan menjadi ahli Gabungan Rakyat Sabah (GRS) secara langsung tidak menjejaskan kedudukan Datuk Seri Hajiji Noor sebagai Ketua Menteri Sabah, kata Peguam Undang-Undang Perlembagaan, Datuk Tengku Fuad Tengku Ahmad.

Katanya, ini kerana gabungan GRS- Barisan Nasional (BN) kekal serasi dengan 46 ahli ADUN selain keyakinan dan komitmen bekalan tujuh ADUN Pakatan Harapan untuk menyokong Hajiji sebagai Ketua Menteri.

“Difahamkan juga tiga ADUN KDM dan seorang ADUN Bebas menyokong teguh kerajaan GRS-BN,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Tengku Fuad, berdasarkan jumlah itu, Hajiji jelas mendapat sokongan 57 ADUN – majoriti dalam 79 ahli Dewan dan dengan itu terus mendapat keyakinan Dewan mengikut Perkara 6(3) Perlembagaan Sabah.

Justeru, katanya, sebagai jawapan kepada kenyataan akhbar baru-baru ini oleh Darrell Leiking (Warisan), empat Ahli Parlimen GRS tidak akan kehilangan kerusi mereka akibat meninggalkan BERSATU.

“Ini kerana keempat-empat Ahli Parlimen itu bertanding sebagai calon GRS pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) dan bukannya sebagai calon Perikatan Nasional atau BERSATU.

“Oleh itu, tiada perlanggaran Perkara 49A Perlembagaan Persekutuan sejak empat Ahli Parlimen itu dipilih di bawah GRS,” jelasnya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *