HomeUtamaKerjasama Sabah - China dalam pelancongan, pembangunan modal insan dan sumber asli

Kerjasama Sabah – China dalam pelancongan, pembangunan modal insan dan sumber asli

Read Time:2 Minute, 46 Second

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini

KOTA KINABALU: Sabah berharap dapat memperbaharui dan mengekalkan kerjasama dengan China dalam tiga bidang penting iaitu pelancongan, pembangunan modal insan dan memanfaatkan sumber asli.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, Sabah bertuah kerana menjadi penerima dan peserta aktif dalam hubungan yang berjaya antara Malaysia dan China yang terjalin hampir setengah abad lalu.

“Jumlah eksport komoditi yang besar dari Sabah ke China dan jumlah pelancong China yang ramai datang melawat Sabah sebelum pandemik Covid-19, ini adalah sebagai bukti, ” katanya pada Sambutan Ulang Tahun Ke-48 Penubuhan Hubungan Diplomatik Antara Malaysia dan China dan Sambutan Ulang Tahun Ke-10 merangkap Jawatankuasa Eksekutif Malaysia – Persatuan Persahabatan China Sabah di Sekolah Menengah Kian Kok di sini pada Sabtu.

Ucapan Ketua Menteri itu disampaikan oleh Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan.

Menurutnya, hubungan diplomatik Malaysia dan China yang terjalin sejak 48 tahun lalu amat bermakna memandangkan ia memerlukan keberanian sebenar untuk kedua-dua negara melangkah ke hadapan dan membuat langkah bersejarah itu.

“Tetapi kita telah melihat hasil daripada langkah berani ini. China kini merupakan rakan dagangan terbesar Malaysia, dan Malaysia berada di kedudukan teratas dalam kedudukan rakan dagangan China di Asia Tenggara,” katanya.

“Melihat ke hadapan, saya fikir terdapat sekurang-kurangnya tiga bidang di mana kerjasama penting antara China dan Sabah boleh diperbaharui dan diharapkan dapat dikekalkan. Yang pertama, tidak menghairankan, dalam pelancongan. Kedua-dua Sabah dan China dikurniakan keindahan alam semula jadi dan pelbagai budaya.

“Kita harus membuka lebih banyak penerbangan terus dan laluan pelayaran untuk membolehkan rakyat kita melawat. Pandemik telah menghentikan momentum untuk peningkatan pelancongan. Apabila China akhirnya membuka sempadannya dalam masa terdekat, kita berharap untuk melihat lebih ramai pelawat dari China.

“Kami berharap dapat mengalu-alukan kedatangan semula pelancong China ke Sabah,” katanya.

Hajiji berkata bidang kedua ialah pembinaan kapasiti dan khususnya sumber manusia.

“Ramai pelajar Sabah dan kakitangan teknikal mengharapkan lebih banyak peluang dan biasiswa untuk belajar di universiti dan institut latihan China. Kami juga mengalu-alukan pelajar dan kakitangan teknikal China untuk belajar di universiti dan institut latihan kami.

“Malah, Universiti Xiamen telah pun membina kampus yang besar di Malaysia, dan kami mengalu-alukan lebih banyak universiti dan institut latihan China untuk menubuhkan kampus cawangan mereka di Sabah. Dengan mengambil bahagian dalam pengalaman pendidikan kedua-dua negara, kita akan melihat integrasi dan kerjasama yang lebih erat dalam banyak bidang,” katanya.

Bagi bidang kerjasama ketiga, beliau berkata ia bukan sahaja mengenai cara memanfaatkan sumber asli untuk pembangunan jangka pendek.

“Sebaliknya ia sepatutnya menjadi peluang untuk kita semua bekerjasama dalam cara yang lebih hijau, memelihara warisan semula jadi supaya kita tidak terus mendorong perubahan iklim di satu pihak, dan masih dapat melaksanakan pembangunan yang sangat diperlukan yang boleh menambah baik mata pencarian mampan rakyat kita,” katanya.

Sambil memuji Persatuan Persahabatan Malaysia – China Sabah, Ketua Menteri berkata, amat menggembirakan apabila menyatakan bahawa persatuan itu telah bekerja tanpa jemu untuk melengkapkan usaha Malaysia dan China, termasuk Kerajaan Negeri Sabah untuk meningkatkan hubungan antara Sabah dan China, terutamanya di peringkat akar umbi.

“Pelbagai aktiviti pertukaran budaya, pendidikan dan komersial yang dilakukan oleh persatuan itu melibatkan Sabah dan China, menyuarakan peranan penting persatuan itu dalam hubungan Sabah-China. Saya berharap peranan merapatkan yang penting ini akan diteruskan,” katanya.

Hajiji turut berharap persatuan itu akan terus bekerjasama rapat dengan Kerajaan Negeri Sabah untuk meningkatkan hubungan baik dua hala.

RELATED ARTICLES
Utama

Orang ramai dijemput hadir ke pameran Pembentukan Malaysia Khamis depan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular