NGO sokong tamatkan politik yang tidak berkesudahan dan tidak perlu di Sabah

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 30 Second

KOTA KINABALU: Sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) telah menyahut rayuan Setiausaha Agung GRS Datuk Seri Masidi Manjun untuk menamatkan “politik yang tidak berkesudahan dan tidak perlu” di Sabah, dengan berkata ia adalah resipi yang sempurna untuk negeri itu terus berakar umbi dalam kemiskinan jika ini berterusan.

Pengerusi Kelab Belia Siber Kota Kinabalu, Salmie Sarinoh berkata, beliau bersetuju dengan pandangan ahli politik veteran itu bahawa Sabah mempunyai potensi yang sangat baik untuk berkembang. Bagaimanapun, katanya, pemimpin politik dan rakyat mesti bersedia untuk berubah.

“Dan sebahagian daripada perubahan ini adalah untuk merawat politik yang tidak berkesudahan dan tidak perlu sebagai penyakit. Politik yang tidak berkesudahan dan tidak perlu inilah yang telah memecahbelahkan kita, memusnahkan kita dan menyebabkan kita berada dalam kemiskinan,” katanya.

Beliau juga menjelaskan bahawa kemiskinan mesti difahami secara relatif.

“Kita boleh miskin dari segi material. Kita boleh menjadi miskin kerana kita telah dirampas hak kita. Dan ya, kita boleh menjadi miskin kerana kita adalah orang yang berpecah-belah kerana politik yang tidak berkesudahan dan tidak perlu,” katanya.

Bagi golongan belia, beliau menegaskan bahawa kerajaan mesti dibenarkan memberi tumpuan kepada program sosial dan pembangunan dalam menangani pelbagai isu yang dihadapi mereka seperti pengangguran, kekurangan peluang pekerjaan, kemahiran yang tidak sepadan serta kadar jenayah dan aktiviti tidak bermoral yang tinggi melibatkan golongan belia.

“Kerajaan tidak akan dapat membantu golongan muda dengan berkesan dengan politiking yang tidak berkesudahan dan tidak perlu yang sedang berlaku.

“Tidakkah kita semua bimbang bahawa ramai di kalangan belia kita telah pergi ke negeri dan negara lain mencari pekerjaan semata-mata untuk menyara keluarga mereka malah ada yang menjadi mangsa penipu pekerjaan?,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Masidi baru-baru ini menyeru semua pihak memberi masa yang secukupnya kepada kerajaan perpaduan negeri dan persekutuan untuk mentadbir dan membantu rakyat.

Beliau mengeluh bahawa politik yang tidak berkesudahan dan tidak perlu telah menyebabkan ketidakstabilan politik yang menyaksikan perubahan kerajaan dalam setiap beberapa tahun. Dan untuk Sabah berkembang, politik perlu dihentikan.

Bagaimanapun, Salmie berkata adalah menyedihkan melihat politik berterusan menjejaskan Sabah, rakyat Sabah dan ekonomi negeri.

“Ada pemimpin politik yang masih cuba mencipta isu dan ketidakharmonian politik di Sabah. Mereka tidak mementingkan perpaduan. Jelas sekali apa yang mereka pentingkan adalah untuk menjadi kerajaan. Mereka fikir itu hak mereka.

“Tetapi saya bercakap bagi pihak ramai rakyat Sabah terutamanya golongan belia yang menolak semua politik yang tidak berkesudahan dan tidak perlu ini. Inilah masa untuk maju ke hadapan. Jika mereka mahu menjadi kerajaan, mengapa mereka tidak boleh menunggu pilihan raya akan datang? Pada masa itu, mereka boleh berkempen dengan sepenuh hati dan melihat sama ada pengundi masih menyukai mereka atau tidak.

“Seperti apa yang Masidi katakan, beri masa secukupnya kepada kerajaan GRS sekarang. Masa untuk berpolitik sudah tamat. Sudah tiba masanya untuk mengubah Sabah menjadi lebih baik. Ini memerlukan perpaduan.

“Sabah kaya dengan sumber semula jadi dan dikurniakan landskap yang indah. Kita mempunyai semupla peluang dan potensi untuk menjadi sebuah negeri maju sekiranya kita mempunyai perpaduan, persefahaman dan akal budi di kalangan kita terutamanya pemimpin dan ahli politik. Jangan kita sia-siakan mereka lagi,” ujarnya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *