HomeUtama7 ADUN PH Sabah tidak beri akuan bersumpah sokong mana-mana pihak

7 ADUN PH Sabah tidak beri akuan bersumpah sokong mana-mana pihak

Read Time:1 Minute, 10 Second

KOTA KINABALU: Tujuh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pakatan Harapan (PH) Sabah memaklumkan tidak memberikan akuan bersumpah menyokong mana-mana pihak selepas tahun 2020.

ADUN-ADUN PH Sabah tersebut ialah Datuk Christina Liew (Api-Api), Datuk Fung Ming Poon (Tanjung Papat), Datuk Ewon Benedick (Kadamaian), Phoong Jin Zhe (Luyang), Jannie Lasimbang (Kepayan), Tan Lee Fatt (Likas) dan Peto Galim (Inanam).

“Kami memerhati dengan serius perkembangan politik di Sabah dan telah mengadakan perbincangan sesama ADUN PH Sabah seramai tujuh orang.

“Kami ingin memaklumkan tidak memberikan akuan bersumpah menyokong mana-mana pihak selepas tahun 2020,” kata kenyataan media bersama ADUN-ADUN PH Sabah tersebut hari ini.

Menurut kenyataan itu, jika ada pihak yang mendakwa mendapat sokongan daripada mereka, maka ianya tidak benar melainkan kenyataan terakhir mereka selepas sidang Dewan Undangan Negeri Sabah yang terakhir pada November 2022 yang lepas.

“Kami juga menyatakan pendirian dan keputusan secara en-bloc untuk memastikan kestabilan politik Sabah dibina agar tadbir urus pembangunan dan perkhidmatan kepada rakyat dapat dilaksanakan dengan lancar,” tegas kenyataan itu.

Semalam, Setiausaha Agung Gabungan Rakyat Sabah (GRS) Datuk Seri Masidi Manjun dalam kenyataannya berkata, terdapat ada pihak mendakwa telah memperolehi sokongan lebih separuh untuk menubuhkan sebuah Kerajaan Negeri yang baharu.

Namun Masidi turut memaklumkan, Yang Amat Berhormat Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor, Ketua Menteri Sabah telah menerima perakuan dan sokongan daripada majoriti besar ADUN Sabah untuk terus memimpin Kerajaan Negeri yang ada sekarang.

RELATED ARTICLES
Utama

Kerajaan negeri hargai peranan media di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya