Dakwaan Hajiji tidak mempunyai ‘locus standi’ sebagai Ketua Menteri Sabah dilihat tidak berasas

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 57 Second

KOTA KINABALU : Gabungan Rakyat Sabah (GRS) menafikan dakwaan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin kononnya Pengerusi GRS Datuk Seri Hajiji Noor tidak mempunyai ‘locus standi’ (hak berdiri) untuk menjadi Ketua Menteri Sabah.

Setiausaha Agung GRS Datuk Seri Masidi Manjun berkata, perkara itu juga dilihat tidak mempunyai merit bagi memperkuatkan kepada dakwaan berkenaan.

“Ini adalah bagi menjawab kenyataan media oleh Datuk Seri Bung Moktar Radin yang cuba menimbulkan keraguan dan kekeliruan terhadap kesahihan Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor dimana dinyatakan bahawa Datuk Seri Hajiji tidak layak menjadi Ketua Menteri di bawah Perkara 6(7) Perlembagaan Negeri Sabah.

“Perkara 6(7) berbunyi iaitu ‘Bagi maksud Fasal (3) Perkara ini, di mana parti politik telah memenangi majoriti kerusi Dewan Undangan yang dipilih dalam pilihan raya umum, ketua parti politik itu, yang merupakan ahli Dewan Undangan, hendaklah menjadi ahli Dewan Undangan yang mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan’.

“Selepas Pilihan Raya Umum Negeri, Tuan Yang Terutama (TYT) akan memilih seorang ahli Dewan yang difikirkannya akan mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan: Perkara 6(3). Apabila parti politik memenangi majoriti kerusi dalam Dewan (‘DUN’), pemimpin parti itu dianggap menguasai majoriti: Perkara 6(7),” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Masidi yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Karanaan berkata, Majoriti bagi maksud Perkara 6(7) bermakna lebih daripada 50 peratus kerusi dalam DUN.

Katanya, takrifan majoriti ini telah dijelaskan oleh Mahkamah Tinggi dalam Tan Sri Musa Aman lwn Tun Juhar & Anor [2019] 10 MLJ 329 di mana pada muka surat 345 dalam perenggan [28] dan [29] Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Yew Jen Kie menyatakan bahawa majoriti tidak bermaksud ‘kerusi terbanyak’ tetapi lebih daripada 50 peratus kerusi dalam DUN.

“Datuk Yew Jen Kie seterusnya berkata Perkara 6(7) tidak akan terpakai melainkan sebuah parti politik berjaya memenangi lebih 50 peratus kerusi DUN berikutan pilihan raya Negeri yang, tidak berlaku pada 2018 (PRU 14). Pada PRU 14 tiada satu parti pun memenangi lebih daripada 50 peratus kerusi DUN dan oleh itu Perkara 6(7) Perlembagaan Sabah tidak terpakai.

“Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan Datuk Yew Jen Kie dalam Tan Sri Musa Aman lwn Tun Juhar & Anor [2020] 3 MLJ 49 di muka surat 56, perenggan [17],” katanya.

Masidi berkata, pada 2020 (PRU16) tiada satu parti politik pun memenangi lebih 50 peratus daripada 73 kerusi yang dipertandingkan.

Oleh itu katanya , berikutan tafsiran Perkara 6(7) oleh Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan, TYT pertama kali memerhatikan bahawa tiada parti politik pun memenangi lebih daripada 50 peratus kerusi DUN dan dengan itu mengabaikan Perkara 6(7) sebagai tidak terpakai.

“TYT kemudiannya menjalankan kuasanya dengan betul di bawah Perkara 6(3) dan melantik Datuk Seri Hajiji Noor sebagai Ketua Menteri.

“Oleh itu, Datuk Seri Hajiji Noor secara perlembagaan dan sah mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri mengikut undang-undang dan mandat demokrasi rakyat Sabah,” katanya.

Dalam pada itu, Masidi berkata, Datuk Seri Hajiji Noor dan semua bekas ADUN Bersatu Sabah yang telah meninggalkan parti itu pada Disember 2022 adalah semua ahli langsung GRS.

Katanya, jumlah ADUN majoriti lebih dari cukup dan merupakan parti politik terbesar di DUN Sabah.

“Perlu juga diperhatikan bahawa Perlembagaan Negeri Sabah direka untuk menggalakkan kepastian dan kestabilan politik di Sabah.

“Adalah menjadi asas kepada perintah perlembagaan Sabah bahawa TYT tidak diseret ke dalam skim politik, pertikaian atau perebutan kuasa. Saya berharap pemimpin politik tertentu memerhati perkara ini dan menunjukkan TYT dan pejabatnya penghormatan yang sepatutnya.

“Oleh itu, amalan membawa akuan berkanun yang ditandatangani ke Istana baru-baru ini sebagai bukti keyakinan ADUN terhadap kerajaan adalah tidak diingini dan harus dikecilkan,” katanya. – SABAH MEDIA

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *