HomeUtama'Hari Terbuka' Kolej Teknologi Yayasan Sabah bermula esok (26 & 27 Jan)

‘Hari Terbuka’ Kolej Teknologi Yayasan Sabah bermula esok (26 & 27 Jan)

Read Time:2 Minute, 41 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

KOTA KINABALU: Kolej Teknologi Yayasan Sabah (KTYS) akan mengadakan ‘Hari Terbuka’ siri kedua bermula esok dan Jumaat ini (26 dan 27 Januari), dari jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang di Kampus Bandaraya, Sembulan dekat sini.

Terdahulu, siri pertama ‘Hari Terbuka’ KTYS telah berlangsung pada 19 dan 20 Januari lalu di Kampus Bandaraya, Sembulan. Acara sama juga akan bersambung pada Februari depan.

‘Hari Terbuka’ KTYS. – Foto ihsan KTYS

Inisiatif ini merupakan salah satu usaha yang dijalankan oleh KTYS untuk menyebarkan maklumat dan mewujudkan kesedaran awam tentang KTYS dalam kalangan ibu bapa dan lepasan sekolah.

Semasa majlis itu, ibu bapa berpeluang mendapatkan rundingan kerjaya percuma serta berbincang lebih lanjut mengenai program, kemudahan, pinjaman pelajaran dan geran KTYS daripada Kerajaan Negeri, Yayasan Sabah serta pelbagai badan berkaitan.

Ketua Pegawai Eksekutif Haji Samin Haji Ongki berkata, yang menariknya mereka yang mendaftar dengan bayaran pada hari itu akan menerima rebat 30 peratus yuran pendaftaran untuk 50 pelajar pertama yang mendaftar semasa acara itu.

“Semasa acara itu, turut dipamerkan hasil produk daripada beberapa program kemahiran KTYS seperti Perkakas Tembaga dan Logam, Pembuatan Batik dan Sulaman,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurutnya, produk ini juga turut dijual semasa acara tersebut.

Sehubungan itu, Haji Samin menggesa ibu bapa, lepasan sekolah dan pelajar berpotensi untuk menghadiri acara itu esok dan Jumaat kerana ia merupakan platform yang sesuai untuk membiasakan diri dengan KTYS.

Beliau turut memaklumkan, pada masa ini, KTYS sedang giat menjalani kerja-kerja pengubahsuaian di kedua-dua kampusnya.

Sementara itu, pelajar yang layak dengan kelayakan SPM dipelawa untuk mendaftar semasa Hari Terbuka memandangkan pengambilan sedang dijalankan pada hari tersebut.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi 088-239810 atau 019-8233369 dan atau anda juga boleh melayari Facebook rasmi KTYS, Instagram atau laman web www.ktys.edu.my.

Ditubuhkan pada tahun 1990, KTYS dahulunya dikenali sebagai Institut Pembangunan Rakyat (IPD) yang menyediakan program vokasional asas untuk belia tempatan bagi melengkapkan diri mereka dengan kemahiran yang boleh diambil bekerja.

Selama bertahun-tahun, KTYS telah mengatasi banyak cabaran untuk menjadi penyedia utama pendidikan tinggi dan kemahiran vokasional mesra industri di Sabah.

Hari ini, walaupun kemajuan pesat zaman moden, KTYS telah berjaya mengekalkan komitmen asalnya untuk menyediakan peluang pendidikan kepada semua untuk menyokong permintaan semasa negeri untuk modal insan berkemahiran.

Selaras dengan komitmen ini, KTYS akan berusaha untuk memastikan graduannya bukan sahaja memperoleh kemahiran daripada program KTYS tetapi juga akan dilengkapi dengan kelayakan dan kemahiran yang dipertingkatkan daripada perkongsian pintar strategik KTYS dengan ABM, NIOSH, UMS, CIDB, UMP serta pemain industri lain.

Sementara itu, bagi perkongsian pintar KTYS dengan Universiti Malaysia Pahang (UMP), graduan KTYS akan berpeluang untuk melanjutkan pelajaran di UMP dan menamatkan pengajian di Jerman.

Kursus yang diikuti oleh pelajar ini ialah Sarjana Muda Kejuruteraan Perniagaan, Sarjana Muda Mekatronik, Sarjana Muda Automatif dan Sarjana Muda Elektrik (Elektronik).

Setakat ini KTYS telah berjaya menghantar tiga kumpulan pelajar ke UMP dan Jerman yang mana sebahagian daripadanya akan menamatkan pengajian tidak lama lagi.

Dengan cara yang sama, graduan KTYS juga akan mempunyai satu lagi laluan menarik untuk masa depan daripada KTYS iaitu meneruskan pengajian ke UMP selama dua tahun dan menamatkan pengajian di Beijing untuk tempoh dua tahun setengah. Kursus yang dijalankan ialah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal, Sarjana Muda Kejuruteraan Awam dan Sarjana Muda Elektrik.

RELATED ARTICLES
Utama

Tindakan tegas jika tidak senonoh ketika sambutan Kaamatan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya