HomeUtama31 pengemis jalanan sekitar Kota Kinabalu diselamatkan

31 pengemis jalanan sekitar Kota Kinabalu diselamatkan

Read Time:1 Minute, 21 Second

KOTA KINABALU : Seramai 31 pengemis jalanan di sekitar Bandaraya Kota Kinabalu berjaya diselamatkan dalam satu operasi bersepadu yang dilaksanakan hari ini.

Operasi yang diketuai Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat Sabah Datuk James Ratib itu adalah bagi membanteras kegiatan meminta sedekah di bandar raya ini.

James berkata, operasi itu turut disertai oleh beberapa agensi penguat kuasa termasuk Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Katanya, daripada jumlah yang diselamatkan, seramai 10 orang terdiri dari wanita; tiga lelaki dewasa dan 18 orang kanak-kanak seterusnya akan dihantar ke Pusat Perlindungan Sementara (PPS).

“Usaha seperti ini tidak akan berhenti di sini, malah akan dipergiatkan lagi pada masa akan datang. Operasi ini akan diteruskan sehingga kawasan Bandaraya Kota Kinabalu bersih daripada pengemis jalanan,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya turut mengadakan perbincangan dengan Majlis Keselamatan Negara (MKN) untuk mencari solusi bersesuaian bagi mengukuhkan lagi operasi yang dilaksanakan.

Katanya, pihaknya turut menganggarkan seramai hampir 300 orang pengemis jalanan terlibat dalam kegiatan yang dijalankan sekitar Kota Kinabalu.

“Usaha seumpama ini tidak terhad di Kota Kinabalu, malah ia akan diperluaskan ke seluruh negeri termasuk Lahad Datu, Tawau dan Sandakan.

“Usaha memerangi serta menyelamatkan mereka akan terus dipergiat di seluruh Sabah sehingga mereka tidak lagi berada di tepi-tepi jalan,” katanya.

Dalam pada itu, James berkata, semua yang diselamatkan akan diajar dengan kemahiran dan kemudian akan ditentukan agensi mana yang boleh menerima mereka.

“Pada masa ini, kita menempatkan mereka di PPS terlebih dahulu dan mengajar serta melatih mereka.

“Kapasiti PPS untuk tujuan ini masih mampu untuk menampung anggaran bilangan pengemis jalanan. Jika ada keperluan, kami akan menambah lebih banyak ruang untuk menampung angka sebenar,” katanya. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Utama

Letusan Gunung Ruang: MET Malaysia keluar Amaran Cuaca Penerbangan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya