Bank bergerak bantu percepat impak ekonomi luar bandar di Sabah

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 33 Second

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini

KOTA KINABALU: Inisiatif Kerajaan melaksanakan perkhidmatan bank bergerak di negeri ini dilihat amat penting dan bersesuaian bagi mempercepatkan lagi impak ekonomi di kawasan luar bandar.

Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Datuk Seri Mohamad Sabu berkata, ia juga merupakan satu inovasi perkhidmatan asas yang bersesuaian dengan landskap perbankan terkini.

“Tujuan kita lancarkan bank bergerak ini adalah untuk memastikan komuniti yang kurang mendapat perhatian sebelum ini juga boleh mendapatkan akses dan servis kewangan. 

“Suka untuk saya kongsikan di sini bahawa bank bergerak ini adalah inisiatif yang disediakan oleh Kerajaan Perpaduan di bawah Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulih  Ekonomi (PEMULIH) dengan peruntukan sebanyak RM18 juta,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap melancarkan Bank Bergerak Agrobank di Lintasan Deasoka di sini hari ini.

Hadir sama Timbalan Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Chan Foong Hin.

Mohamad berkata, dengan adanya usaha ini penduduk di sekitar luar bandar kini dapat menikmati perkhidmatan asas perbankan yang lebih sistematik seperti pengeluaran dan deposit ATM serta khimat nasihat bagi produk-produk yang ditawarkan oleh Agrobank. 

Katanya, ini merupakan inisiatif Agrobank bagi merancakkan impak ekonomi  masyarakat luar bandar ke arah yang lebih baik sejajar dengan inisiatif Malaysia Madani.

“Fokus Agrobank untuk memberi capaian perkhidmatan perbankan asas kepada komuniti yang kurang mendapat liputan adalah bertepatan dengan mandatnya sebagai sebuah institusi kewangan pembangunan (IKP) dalam mencapai hasrat Malaysia Madani,” katanya.

Dalam pada itu katanya, sebanyak dua buah bank bergerak telah disediakan di negeri ini untuk dinikmati penduduk di sekitar Lahad Datu, Tawau dan Beaufort.

Katanya, penyediaan bank bergerak ini adalah tepat pada masanya kerana, penduduk-penduduk di sekitar kawasan Felda Sahabat, Lahad Datu dianggarkan perlu mengambil masa lebih satu jam dengan jarak 73.8 kilometer untuk ke pekan terdekat bagi mendapatkan akses perbankan. 

“Justeru, dengan perkhidmatan ini ianya dilihat amat penting bagi memudahkan urusan seharian mereka,” katanya.- SABAH MEDIA

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *