HomeUtamaSabah berpotensi teroka pelbagai penanaman dalam sektor pertanian

Sabah berpotensi teroka pelbagai penanaman dalam sektor pertanian

Read Time:1 Minute, 30 Second

KOTA KINABALU : Sabah berpotensi untuk meneroka pelbagai penanaman dalam sektor pertanian selain berupaya mengeksploitasi kawasan strategik bagi memastikan keterjaminan makanan mencukupi bukan hanya di negeri ini malah di seluruh negara.

Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Datuk Seri Mohamad Sabu berkata, ini termasuklah inisiatif bagi membangunkan sektor pertanian menerusi kerjasama beberapa agensi Kerajaan seperti Lembaga Kemajuan Tanah Negeri Sabah (LKTNS).

“Pada hari ini saya telah menerima taklimat daripada LKTNS mengenai beberapa program dan hala tuju yang akan dilaksanakan khususnya di Sabah dalam memastikan keterjaminan makanan negara itu mencukupi.

“Justeru, pihak Kementerian akan bersama LKTNS bekerjasama dalam memastikan keterjaminan makanan khususnya di negeri ini berada pada tahap memuaskan. Hal makanan, kita tidak kira latar belakang politik tapi ini adalah soal kemanusiaan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menerima taklimat berhubung program dan hala tuju SLDB di sini hari ini.

Hadir sama, Timbalan Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Chan Foong Hin dan Pengurus Besar LKTNS Syaheddrul R Joddari.

Mohamad berkata, penggunaan peralatan pertanian juga perlu menjadi keutamaan agar sektor makanan di negeri ini akan terus bertambah maju.

“Jika kita lihat, cara mengerjakan sawah di Sabah ini barang kali masih lagi tertinggal kebelakang berbanding di Semenanjung dimana cara penanaman dan pembajaan juga lebih ke depan.

“Kita harap Sabah akan dapat terus mengeksploitasi lagi kawasan sesuai untuk pertanian kerana pada masa ini kecukupan untuk beras di Sabah hanya dibawah 20 peratus.

“Jadi harga kebergantungan kepada beras import begitu tinggi. Justeru kita akan melihat segala potensi yang ada kerana kita faham masalah makanan adalah perkara ‘real’,” katanya.

Dalam pada itu, Mohamad berkata, pihaknya akan membantu LKTNS melalui Agrobank dalam memastikan segala program dan perancangan terhadap keterjaminan makanan berjalan dengan lancar.

“Saya tidak boleh sebut angkanya tapi kita akan bantu sekadar yang mampu dan sudah pasti, dipihak kita ianya adalah melalui Agrobank,” katanya. – SABAH MEDIA.

RELATED ARTICLES
Utama

Pendidikan berlandaskan Al-Quran teras lahir modal insan perkasa bangsa, negara

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya