HomeUtamaChina berminat bekerjasama dengan Sabah rancang acara simposium muzik

China berminat bekerjasama dengan Sabah rancang acara simposium muzik

Read Time:1 Minute, 22 Second

KOTA KINABALU: Sebuah kumpulan dari China berminat untuk bekerjasama dengan Sabah bagi merancang acara penting, salah satunya adalah simposium muzik.

Perkara itu disampaikan kepada Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri merangkap Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah Datuk Joniston Bangkuai semasa kunjungan hormat pada Jumaat (10 Feb).

Ketua pegawai eksekutif Persatuan Pemuzik Antarabangsa Hong Kong Jye Lee mencadangkan Festival Muzik Antarabangsa Borneo Sabah yang menampilkan pertandingan, forum dan kelas induk, antara lain.

Kumpulan itu telah melawat Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah untuk menilai kesesuaian tempat itu untuk acara tersebut dan mendapati ia kemungkinan tempat yang sesuai seperti yang diinginkan.

Persatuan Pemuzik Antarabangsa Hong Kong ialah sebuah organisasi profesional untuk mempromosikan seni muzik di seluruh dunia.

Persatuan ini mempunyai jangkauan global dan telah terlibat dalam lebih daripada 600 acara muzik di seluruh dunia.

“Kami menyasarkan untuk menawarkan pentas antarabangsa untuk semua pemuzik, dan kami percaya Festival Muzik Antarabangsa Borneo Sabah berpotensi menarik kira-kira 10,000 peserta, termasuk ahli keluarga,” katanya.

Joniston berkata Sabah sedang mengkaji untuk menganjurkan lebih banyak acara antarabangsa dengan harapan dapat menarik lebih ramai pelancong dan menarik pelaburan ekonomi, yang kedua-duanya akan memberi manfaat kepada negeri dan penduduk tempatan.

“Ini adalah idea yang sangat baik kerana kami mahu menganjurkan acara tempatan. Saya dapat melihat kemungkinan untuk bekerjasama, dan memandangkan hubungan dan prestasi global persatuan itu, Sabah boleh memanfaatkan rangkaian ini.

“Sudah tiba masanya Sabah mengadakan festival muziknya sendiri, dan saya yakin kita boleh menarik pemuzik untuk melawat, menemui dan mendapatkan inspirasi daripada kekayaan budaya dan landskap negeri kita,” katanya.

Justeru, Joniston berkata, Lembaga Pelancongan Sabah berminat untuk memahami apa yang ditawarkan persatuan itu dan mencadangkan kumpulan itu menyediakan kertas cadangan.

RELATED ARTICLES
Utama

Yayasan PETRONAS agih 500 bakul makanan sempena Kaamatan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular