HomeUtamaUmat Islam perlu tingkatkan daya saing dan inovasi

Umat Islam perlu tingkatkan daya saing dan inovasi

Read Time:2 Minute, 49 Second

KOTA KINABALU: Umat Islam di negeri ini perlu melipatgandakan usaha dengan meningkatkan daya saing dan inovasi dalam pelbagai sektor, untuk menghadapi pelbagai cabaran yang mendatang, kata Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor.

Dalam konteks ini, beliau yakin dengan penghayatan terhadap al-Quran, umat Islam akan menjadi umat yang dinamik, progresif dan cemerlang.

“Sesungguhnya kitab suci al-Quran mengandungi begitu banyak pengajaran dan panduan yang sepatutnya kita manfaatkan untuk menjadi sebuah bangsa dan umat
yang berjaya dalam semua aspek kehidupan.

“Islam amat menggalakkan umatnya mengamalkan semangat berlumba-lumba dan bersaing dalam semua bidang untuk mencapai kemajuan dan kejayaan. Ia adalah resepi membangunkan masyarakat yang bersemangat untuk maju, bukan sahaja dari segi teknikal tetapi turut digabungkan dengan nilai-nilai keusahawanan,” katanya.

Beliau berkata demikian sempena Penyampaian Hadiah dan Penutupan Majlis Tilawah dan Hafazan Al-Quran Peringkat Negeri Sabah di Dewan Saadah, Wisma MUIS di sini, pada Khamis.

Yang Di-Pertua Negeri Sabah, Tun Juhar Mahiruddin diiringi Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor, menyampaikan hadiah kepada Nabilah Syafawati Sapari yang mewakili pedalaman atas, yang muncul Johan Qariah Tilawah dan Hafazan al-Quran Peringkat Negeri Sabah di Dewan Saadah Wisma MUIS di Kota Kinabalu pada Khamis. – Foto ihsan JKM
.

Yang Di-Pertua Negeri Sabah, Tun Juhar Mahiruddin menyempurnakan Perutusan Perasmian Majlis Tilawah dan Hafazan Al-Quran Peringkat Negeri Sabah.

Turut hadir Isteri Yang Di-Pertua Negeri Sabah, Toh Puan Norlidah R.M. Jasni dan isteri Ketua Menteri, Datin Seri Juliah Salag.

Dalam pada itu, Hajiji berkata Kerajaan negeri komited untuk membawa negeri Sabah ke tahap yang lebih baik dan maju sejajar dengan konsep Malaysia Madani yang digagaskan oleh Kerajaan Perpaduan.

Komitmen ini katanya, diterjemahkan dalam Pelan Pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) yang memberi penekanan kepada aspek pemerkasaan pendidikan dan latihan, pengupayaan sektor ekonomi dan pengukuhan hubungan serta persefahaman antara masyarakat yang berbilang kaum, agama dan budaya di negeri ini.

“Kita sesungguhnya amat bersyukur kerana Sabah diberikan sumber rezeki yang melimpah ruah. Selain rezeki berupa tanaman dan ternakan, tanah bertuah ini juga dilimpahi dengan nikmat alam sekitar yang cantik selain sumber alam lainnya seperti minyak dan gas.

“Dengan segala nikmat ini, kita perlu menguruskan segala sumber kekayaan itu dengan penuh amanah. Justeru, semua pihak mesti berjiwa besar untuk menerapkan kebijaksanaan serta kemahiran bagi mengoptimumkan keupayaan dalam meneroka dan memanfaatkan potensi sumber kekayaan itu.

“Segala hasil pertanian, ternakan, hutan, petroleum, gas dan sebagainya itu tidak akan memberi sebarang keuntungan dan manfaat jika manusia tidak tahu dan mahu mengambil inisiatif mengubah diri sendiri untuk menghargai serta mensyukuri nikmat
secara positif, kreatif dan inovatif,” katanya.

Katanya, selain daripada memulihara sumber huluan yang ada rakyat harus bijak dan kreatif mempelbagaikan industri hiliran sebagai upaya memberi nilai tambah kepada hasil ada.

“Keupayaan ini tentunya hanya mampu dilakukan menerusi penguasaan ilmu pengetahuan serta kemahiran yang relevan seperti bidang sains dan teknologi, kejuteraan dan matematik.

“Dalam konteks negeri Sabah, kita bersyukur kerana disebalik pelbagai cabaran yang dihadapi sama ada di peringkat global mahu pun di peringkat domestik, usaha untuk membangunkan negeri dalam pelbagai sektor menerusi Hala Tuju Sabah Maju Jaya, kini berada di landasan yang betul.

“Justeru seluruh rakyat jelata di negeri ini tanpa mengira bangsa dan anutan agama harus menyokong usaha yang boleh mengukuhkan perpaduan,” katanya.

Sementara itu, Hamdi Yusop @ Yusof yang mewakili pantai barat selatan, muncul johan Qari Tilawah dan Hafazan al-Quran Peringkat Negeri Sabah manakala Nabilah Syafawati Sapari yang mewakili pedalaman atas johan Qariah Tilawah dan Hafazan al-Quran Peringkat Negeri Sabah.

RELATED ARTICLES
Utama

Kerajaan Semak Semula Arahan MKN No 20 Untuk Mantapkan Mekanisme Pengurusan...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya