HomeUtamaAnak Sabah, saintis Malaysia pertama buat penyelidikan di Antartika

Anak Sabah, saintis Malaysia pertama buat penyelidikan di Antartika

Read Time:1 Minute, 30 Second

KOTA KINABALU: Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor mengucapkan tahniah kepada anak kelahiran Ranau, Profesor Dr Justin Sentian sebagai saintis Malaysia pertama yang menjalankan penyelidikan musim sejuk di Antartika.

Ketua Menteri berkata, ia adalah detik yang membanggakan bagi semua rakyat Sabah kerana Dr Justin juga akan mengibarkan bendera Sabah, di samping bendera kebangsaan sepanjang tempoh program penyelidikan Musim Sejuk selama enam bulan bermula 15 Mac di Stesen Pangkalan Profesor Julio Escudero di Pulau King George, Antartika.

“Ia amat bermakna dan saya pasti semua rakyat Sabah dan Malaysia akan berbangga dengan Prof Dr Justin Sentian. Semoga berjaya,” kata Hajiji selepas menyerahkan bendera Negeri kepada Dr Justin di Menara Kinabalu dekat sini hari ini.

Saintis atmosfera kutub dari Fakulti Sains dan Sumber Asli Universiti Malaysia Sabah itu akan menjalankan penyelidikannya bertajuk “Tropospheric Ozone and Halocarbons Variations in the Antarctic Peninsula Under Extreme Weather Conditions” berkata: “Antartik adalah titik yang baik dan tepat untuk memerhatikan perubahan iklim, antara lain. Variasi
menyatakan akan ada kesan rama-rama di seluruh dunia,” katanya.

“Saya berbangga untuk berkongsi peluang hebat ini sebagai saintis Malaysia pertama yang membawa bendera kita ke Antartika. Saya berharap isyarat simbolik ini akan memberi motivasi kepada penyelidik lain, terutamanya generasi yang lebih muda di Sabah untuk terus berusaha mencapai kecemerlangan dalam semua bidang, khususnya sains.

Penyelidikan Dr Justin dengan kerjasama Universiti Santiago, Chile sebahagiannya dibiayai oleh geran penyelidikan daripada Yayasan Penyelidikan Antartika Sultan Mizan (YPASM) selama tiga tahun bermula pada 2023.

Ini bukan penyelidikan pertama Dr Justin di Antartika. Dia berada di sana dalam program penyelidikan Musim Panas selama tiga bulan pada 2018.

Kerjasama penyelidikan dengan Universiti Santiago adalah untuk meningkatkan pembinaan kapasiti penyelidikan, khususnya mengenai pemodelan kimia atmosfera dan rangkaian penyelidikan akademik dan saintifik di peringkat antarabangsa.

YPASM akan mengadakan majlis pelepasan Dr Justin di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada 19 Mac ini.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : SDB agresif dalam usaha struktur, pulihkan hutang lapuk

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya