HomeUtamaUsaha naik taraf jalan luar bandar sedang giat dilaksanakan - Shahelmey

Usaha naik taraf jalan luar bandar sedang giat dilaksanakan – Shahelmey

Read Time:1 Minute, 51 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

PUTATAN: Kerajaan Sabah sedang giat dalam usaha menaik taraf keadaan penghubung jalan raya khususnya jalan-jalan luar bandar di negeri ini.

Mengulas mengenai seorang penceramah terkenal Syamsul Debat bercerita pengalaman beliau melalui jalan raya yang teruk di daerah Pitas, Sabah, Timbalan Ketua Menteri III merangkap Menteri Kerja Raya Datuk Ir Shahelmey Yahya berkata, pihak kementeriannya sedang menilai jalan-jalan luar bandar di negeri ini yang perlu dinaiktarafkan.

“Pada masa ini, ada beberapa batang jalan raya di sekitar Ranau dan Pitas yang sudah diberi kontrak untuk dinaik taraf pembinaannya tetapi jalan yang dimaksudkan oleh penceramah Syamsul Debat dalam TikTok tersebut, saya belum pasti sama ada ianya termasuk dalam projek naik taraf atau belum.

“walau bagaimanapun ya, kita akan berusaha untuk menaik taraf jalan-jalan luar bandar yang dalam keadaan teruk tetapi bergantung kepada peruntukan semasa daripada tahun ke tahun,” katanya ketika ditemui pemberita selepas Majlis Upacara Pecah Tanah Kompleks Rumah Anak Yatim dan Asnaf As-Sakinah di Taman Pantai Lok Kawi dekat sini hari ini. (10 Mac)

Menurut Shahelmey, projek menaik taraf jalan raya luar bandar ada yang sudah bermula pembinaannya dan ada yang belum bergantung kepada klasifikasi jalan.

“Projek naik taraf jalan raya ada yang sudah bermula pembinaannya, ada juga yang belum, di kawasan luar bandar ini, ia ada klasifikasi jalan, ada yang sudah bertaraf jalan luar bandar masuk ke dalam senarai Jabatan Kerja Raya (JKR).

“Selain ada jalan yang sebenarnya jalan balak yang belum lagi masuk dalam senarai JKR tetapi ia turut digunakan oleh penduduk kampung yang membina rumah setelah jalan tersebut dibuka, jadi inilah antara cabaran kita iaitu untuk melihat sama ada jalan-jalan ini memang sudah dimasukkan dalam senarai JKR atau belum,” jelasnya.

Baru-baru ini tular di media sosial melalui aplikasi ‘TikTok’ penceramah terkenal Syamsul Amri Ismail atau Syamsul Debat bercakap mengenai pengalaman beliau semasa mengadakan lawatan dakwah ke sebuah kampung di kawasan pedalaman daerah Pitas, di negeri ini.

Dalam video berdurasi 3.50 minit itu, beliau berkata, jalan masuk ke kampung tersebut sangat sukar dengan keadaan jalan raya yang teruk dan tidak boleh dilalui semasa hujan.

Prihatin dengan keadaan penduduk yang tinggal di kawasan tersebut, Syamsul berharap agar pihak yang berkenaan tampil untuk memperbaiki atau menaik taraf jalan tersebut dengan segera.

RELATED ARTICLES
Utama

Kerajaan bakal perkenal kaedah Penjawat Awam lembap,malas tidak dapat kenaikan gaji...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya