HomeUtamaPembinaan LRA Telibong II akan terus dipantau

Pembinaan LRA Telibong II akan terus dipantau

Read Time:1 Minute, 46 Second

Kota Kinabalu : Pembinaan projek Loji Rawatan Air (LRA) Telibong II akan terus dipantau bagi memastikan pelaksanaan LRA tersebut siap pada waktu yang ditetapkan iaitu selewatnya tahun depan.

Ahli Parlimen Sepanggar Mustapha Sakmud berkata, ia adalah bagi memastikan isu bekalan air bersih yang dialami khususnya di kawasan Sepanggar dapat diatasi dengan segera.

“Kita akan memantau pelaksanaan projek LRA Telibong II ini yang dijangka siap pada tahun hadapan, isu ini akan kita pantau.

“Manakala bagi isu yang berkaitan terutama untuk mendapatkan peruntukan lebihan yang diperlukan diperingkat Persekutuan, saya sendiri akan cuba usaha minta Perdana Menteri agar perkara ini dapat diselesaikan segera,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menghadiri Sesi Libat Urus Parlimen Sepanggar bagi suku pertama 2023 di sini hari ini.

Mustapa yang juga Timbalan Menteri Sumber Manusia berkata, pihaknya juga telah melaksanakan beberapa langkah jangka pendek bagi memastikan bekalan air ini dapat diselesaikan dengan sebaiknya khususnya di Sepanggar.

“Buat masa ini saya sudah bekerjasama dengan Jabatan Air untuk memastikan supaya ada beberapa taman atau kampung yang ada masalah kritikal ini kita pantau paras air di kawasan terlibat.

“Kita tidak mahu nanti bila air habis, barulah ianya diisi semula. Saya lihat perkara ini dapat diselesaikan dengan adanya penjadualan khususnya di kawasan kritikal.

“Selalunya bila saya mengadukan perkara ini kepada Jabatan Air, tidak lama kemudian bekalan air ada. Jadi disana kita dapat lihat bahawa paras air itu jangan dibiarkan kosong. Ini saya lihat boleh dijadikan sebagai solusi jangka pendek,” katanya.

Bagaimanapun beliau memahami perkara tersebut merupakan bidang kuasa Jabatan Air yang perlu memantau beberapa daerah lain yang turut mengalami masalah sama.

Sementara itu, Mustapa berkata, pihaknya sebelum ini juga pernah membawa isu berkenaan ke peringkat Parlimen bagi mencari jalan penyelesaian termasuk mendapatkan dana bagi isu berkenaan.

“Sebenarnya Ketua Menteri sudah menulis surat kepada Perdana Menteri untuk membantu dan sebenarnya apa yang kita perlu adalah empangan yang baharu.

“Bagaimanapun ianya memerlukan dana yang besar dan saya difahamkan lebih RM3 bilion untuk tujuan itu. Namun itu hanya untuk Kota Kinabalu tetapi ia memakan masa yang lama sehingga 20 tahun.

“Kita kena akur, jika tiada empangan baharu ini, isu seumpama ini akan terus berlarutan,” katanya. – SABAH MEDIA.

RELATED ARTICLES
Utama

Nurul Yanadido ke Hongkod Koisaan kali kedua

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular