HomeUtamaRM2 juta diperuntukkan untuk kerja naik taraf Pusat Kebudayaan Murut Sabah

RM2 juta diperuntukkan untuk kerja naik taraf Pusat Kebudayaan Murut Sabah

Read Time:1 Minute, 23 Second

TENOM: Kerajaan meluluskan kerja-kerja menaik taraf RM2 juta untuk Pusat Kebudayaan Murut Sabah bagi mengoptimumkan lagi tarikan pelancongan daerah terutamanya produk pelancongannya.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata kerja-kerja menaik taraf itu melibatkan tiga komponen utama iaitu pembinaan Rumah Pokok, replika kubur dan Rumah Tengkorak.

“Projek itu akan menambah lagi tarikan pelancong di Pusat Kebudayaan Murut Sabah dan seterusnya mewakili tradisi dan budaya masyarakat Murut,” katanya ketika melancarkan Pesta Kalimaran di Pusat Kebudayaan Murut Sabah di sini hari ini.

Beliau berkata, Kerajaan Negeri memandang kepentingan budaya dan perayaan kesenian pelbagai etnik seperti Pesta Kalimaran.

“Ia akan membantu dalam promosi, pemeliharaan dan peningkatan budaya dan kesenian daripada pelbagai etnik di Sabah,” katanya.

Hajiji berkata, Pesta Kalimaran berpotensi menjadi perayaan untuk mempamerkan kekayaan dan keunikan budaya, kesenian dan tradisi masyarakat Murut kepada seluruh negara dan seterusnya.

“Walaupun Sabah sudah terkenal sebagai destinasi eko-pelancongan, pelancongan budaya juga perlu diberi keutamaan.

“Kepelbagaian dan keunikan tradisi, serta seni budaya 35 etnik dan 217 kumpulan sub-etnik di Sabah adalah kekuatan yang boleh dijadikan modal dalam pelancongan budaya kita,” katanya.

Menurut Hajiji, untuk tujuan ini, Kerajaan Negeri telah menggariskan tujuh keutamaan iaitu pendigitalan seni budaya atau eBudaya; pelancongan budaya bersepadu; pemeliharaan budaya; mengeratkan hubungan etnik; budaya penyelidikan dan dokumentasi; penyebaran seni budaya; dan perlindungan budaya harta intelek,” katanya.

Keutamaan ini adalah selaras dengan inisiatif Hala Tuju Sabah Maju Jaya di bawah bidang kuasa Lembaga Kebudayaan Sabah yang akan membenarkan keturunan budaya.

Turut hadir Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ellron Angin Alfred, Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Sr Safar Untong, pengerusi penganjur utama/Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kemabong Datuk Rubin Balang, pembantu menteri, wakil rakyat dan ketua masyarakat setempat.

RELATED ARTICLES
Utama

Nurul Yanadido ke Hongkod Koisaan kali kedua

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular