HomeEkonomiRancang bangunkan semula padang ragut terbiar di Tambunan, tanam kelapa hasil tinggi...

Rancang bangunkan semula padang ragut terbiar di Tambunan, tanam kelapa hasil tinggi – Jeffrey

Read Time:1 Minute, 36 Second

TAMBUNAN: Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan, mengumumkan rancangan untuk membangunkan semula padang ragut terbiar di Tambunan menjadi ladang kelapa hasil tinggi.

“Saya gembira kerana hari ini menandakan permulaan hasrat saya untuk membangunkan semula kawasan padang ragut terbiar di Tambunan menjadi ladang kelapa hasil tinggi yang memberi manfaat kepada penduduk kampung setempat dan menyumbang kepada pembangunan ekonomi yang mampan,” katanya pada Majlis Penyerahan Anak Benih Kelapa di sini, pada Khamis.

Kerajaan, dengan kerjasama Malaysian Kuwaiti Investment Co Sdn Bhd (MKIC), menyasarkan untuk mengubah 23,490.56 ekar padang ragut yang kurang digunakan di daerah itu bagi meningkatkan taraf sosio-ekonomi penduduk, mewujudkan pekerjaan dan peluang perniagaan.

Inisiatif ini adalah selaras dengan pelan pembangunan strategik daerah Tambunan 2022 – 2030 dan merupakan sebahagian daripada fokus Sabah Maju Jaya dalam bidang pertanian.

“Industri kelapa adalah salah satu rancangan pembangunan di bawah Sabah Maju Jaya, memfokuskan kepada pertanian di samping pembangunan perindustrian dan pelancongan,” tambah Kitingan.

Lapan kampung telah dikenal pasti dan dipilih untuk fasa pertama projek itu, yang akan meliputi 3,400.75 ekar padang ragut.

Fasa kedua akan melibatkan 30 kampung tambahan dengan padang ragut yang diwartakan.

MKIC telah menyumbangkan 5,000 anak pokok kelapa varieti Malaysian Yellow Dwarf (MYD) dan Malaysian Red Dwarf (MRD) kepada 38 kampung dan Jabatan Kerajaan Negeri di daerah Tambunan sebagai sebahagian daripada tanggungjawab sosial korporat (CSR) mereka.

“Adalah menjadi harapan saya agar ladang kelapa hasil tinggi di padang ragut Tambunan akan menjadi industri yang mampan di samping aktiviti pertanian sedia ada, menjadikan penduduk Tambunan berdikari dan memupuk pembangunan berterusan untuk generasi akan datang,” katanya.

Jeffrey yang juga Menteri Pertanian, Perikanan dan Industri Makanan itu turut mencadangkan supaya diwujudkan kilang pemprosesan kelapa di Tambunan pada masa hadapan, seterusnya menekankan potensi pertumbuhan ekonomi di kawasan itu.

“Bagi memastikan kejayaan penanaman kelapa, saya berharap MKIC dengan kerjasama pasukan Dataforce di Tambunan memantau perkembangan anak-anak kelapa yang diedarkan dan memberi bimbingan dan bantuan selanjutnya,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Nahas Helikopter TLDM : DUN Sabah bertafakur seminit

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya