Sabah sendiri sudah mempunyai pelaburan berkualiti China – Yong

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 18 Second

KOTA KINABALU: Komuniti perniagaan Sabah tidak perlu terlalu bimbang bahawa tiada satu pun daripada 19 Memorandum Persefahaman (MoU) yang ditandatangani di Beijing semalam sempena lawatan Perdana Menteri ke China melibatkan mana-mana syarikat Sabah atau pelaburan di Sabah, kata Pengerusi Kumpulan Kluster Industri Kelapa Sawit (POIC) Datuk Yong Teck Lee.

Yong berkata, ini kerana Sabah telah pun menerima aliran Pelaburan Langsung Asing (FDI) yang sihat, termasuk dari China dan Korea. Pelaburan China di Sabah, seperti Kibin Solar New Materials untuk pembuatan kaca solar adalah pelaburan berkualiti yang menyediakan pekerjaan berkualiti dan kesan pengganda kepada ekonomi domestik Sabah.

Katanya, POIC Sabah sendiri telah menyaksikan peningkatan yang kukuh dalam pelaburan dalam pemprosesan hiliran minyak sawit, pelaburan dalam tenaga hijau daripada biojisim, syarikat logistik yang ditubuhkan di POIC dan peningkatan kargo barangan di pelabuhan POIC, termasuk kerjasama dengan pelabuhan Shandong di China dan pelabuhan Korea.

“Ini terutamanya selepas pelancaran pelabuhan POIC oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor, tahun lepas. Minat pelabur di POIC Lahad Datu juga melonjak apabila Ketua Menteri Sabah mengumumkan Inisiatif Zon Bebas pada 5 September tahun lalu.

“Seperti yang dilaporkan dalam media, plan Sabah Maju Jaya sejak dua tahun lepas, pelaburan asing di KKIP dan SOGIP begitu juga dalam industri agro perikanan juga telah mula beroperasi,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Menurut Yong, dalam beberapa bulan akan datang, dijangka perdagangan dan ketibaan pelancong Sabah-China akan menyaksikan aliran menaik.

“Pengesahan terbaru mengenai hubungan rapat antara Malaysia dan China yang telah dibina lebih 50 tahun akan meningkatkan keyakinan bersama di kalangan komuniti perniagaan Sabah dan pelabur China di Sabah,” katanya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *