HomeEkonomiSabah rasmi pengambilalihan 50% kepentingan penyertaan dalam PSC Samarang

Sabah rasmi pengambilalihan 50% kepentingan penyertaan dalam PSC Samarang

Read Time:1 Minute, 28 Second

KOTA KINABALU: Sabah secara rasmi memaklumkan mengambil alih 50 peratus kepentingan penyertaan dalam PSC Samarang dengan memeterai perjanjian dengan PETRONAS Carigali Sdn Bhd (PCSB) hari ini.

Ini berikutan pemeteraian Heads of Agreements (HoA) antara SMJ Sdn Bhd milik kerajaan (SMJSB) and PCSB disaksikan oleh Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor di Kuala Lumpur pada 22 Februari 2023.

Kedua-dua pihak juga telah bersetuju dengan syarat-syarat dalam Perjanjian Operasi Bersama (JOA). PCSB akan
terus menjadi pengendali bagi PSC Samarang dengan SMJSB sebagai rakan kongsi bukan operasi.

Ketua Menteri memuji semua pihak kerana menyegerakan pemeteraian perjanjian ini, sambil menambah bahawa Sabah akan meneruskan perjanjian dan penyertaan selanjutnya dalam industri minyak dan gas negeri.

PSC Samarang mempunyai tujuh medan pengeluaran minyak dan gas sedia ada iaitu Samarang, Samarang Kechil, Sumandak, Zuhal, Alab, Erb West dan Kinarut, dan dua penerima gas terminal di Kota Kinabalu dan Pulau Labuan.

PCSB ialah pengendali dan kini memegang 100 peratus kepentingan penyertaan di bawah PSC Samarang sejak 1995 dan telah menandatangani perjanjian tambahan PSC dengan PETRONAS pada 2018 untuk melanjutkan operasi PSC sehingga
31 Disember 2035.

SMJSB akan menerima 50 peratus kelayakan rakan kongsi daripada pengeluaran minyak dan gas
kira-kira 36 ribu tong bersamaan minyak sehari (kboe/d).

Kesimpulan daripada pengambilalihan ini merupakan perkembangan kedua penting antara PCSB dan SMJSB berikutan Perjanjian Kerjasama Komersial (CCA) yang ditandatangani antara PETRONAS dan Kerajaan Negeri Sabah pada 7 Disember 2021.

Pada 9 Januari 2023, SMJSB telah menandatangani HoA dengan PETRONAS Chemicals Group Bhd (PCGB) untuk pemerolehan 25 peratus kepentingan dalam petrokimia Sabah Ammonia Urea (SAMUR) tumbuhan.

SMJSB juga telah menandatangani perjanjian Surat Persefahaman (“LoU”) pada penyusunan pilihan back-in Kontrak Perkongsian Pengeluaran Blok SB409 memberi milik Negeri Sabah entiti sehingga 20 peratus kepentingan penyertaan setelah selesai komitmen kerja atau penemuan komersial, yang mana lebih awal.

RELATED ARTICLES
Utama

22 rumah musnah dalam kebakaran di Batu 3 Sandakan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya