HomeUtamaVinoun Films pamer budaya Sabah melalui animasi dan buku

Vinoun Films pamer budaya Sabah melalui animasi dan buku

Read Time:2 Minute, 8 Second

KOTA KINABALU: Sebuah syarikat penerbitan filem yang berpangkalan di Sabah menghasilkan buku aktiviti kanak-kanak yang memaparkan pelbagai tarikan dan aktiviti menyeronokkan di kawasan Bahagian Kudat.

Vinoun Films mereka bentuk buku panduan mewarna pendidikan untuk Rajawali Homes di Kota Marudu. Buku ini adalah hadiah percuma untuk kanak-kanak yang menginap di hotel bersama keluarga mereka.

Selain itu, dua watak burung utama yang memakai pakaian tradisional Kadazandusun juga dipaparkan di seluruh buku. Watak-watak itu dipanggil Kondiu, yang bermaksud helang dalam bahasa Kadazandusun, dan Odu (nenek).

Baru-baru ini, pasukan yang diketuai oleh pengasas bersama Rachel Ongkili bertemu dengan Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah Datuk Joniston Bangkuai untuk membentangkan buku Adventures of Kondiu and Odu mereka dan meneroka peluang masa depan untuk perkongsian dengan Pelancongan Sabah.

Dalam taklimatnya, Rachel menjelaskan bahawa buku itu adalah tawaran hotel yang direka untuk memperkayakan penginapan keluarga yang menerokai wilayah utara Sabah.

Katanya, buku aktiviti merujuk kepada beberapa tempat menarik sepanjang perjalanan dari Kota Belud ke Kudat melalui permainan dan ilustrasi.

“Kami mahu mendekati hotel lain untuk melihat sama ada mereka mahu membawa buku aktiviti sebegitu ke dalam premis mereka kerana kami bercadang untuk memperluaskan ke Bahagian Pantai Barat, Bahagian Pedalaman dan Bahagian Pantai Timur.

“Kami juga sedang mempertimbangkan untuk menghasilkan animasi kanak-kanak dan memperkenalkannya kepada dunia atau dalam industri permainan. Inilah cara kami berharap untuk menyebarkan kesedaran tentang bahasa dan budaya orang asli kami,” kata Rachel sambil menambah bahawa watak Kondiu dan Odu didaftarkan sebagai harta intelek untuk Vinoun Films.

Sementara itu, Joniston yang juga Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, memuji karya kreatif Vinoun Films, dengan mengatakan bahawa mempamerkan budaya Sabah melalui animasi dan buku boleh membawa perubahan positif kepada masyarakat tempatan dan membantu memelihara dan mempromosikan identiti budaya Sabah.

“Saya melihat penghasilan filem dan buku animasi berpotensi untuk merangsang pertumbuhan ekonomi di Sabah kerana ia mewujudkan peluang pekerjaan, menggalakkan pelancongan dan mempromosikan perniagaan tempatan.

“Produksi ini boleh membantu meningkatkan kesedaran dan mendidik orang ramai tentang budaya Sabah dan ciri-ciri uniknya. Ini boleh menjadi penting terutamanya untuk kanak-kanak yang mungkin tidak mempunyai peluang untuk belajar tentang warisan budaya mereka.

“Saya percaya melalui animasi dan buku, artis dan penulis tempatan dapat mengekspresikan diri secara kreatif dan mempamerkan bakat mereka. Ini boleh membawa kepada pengiktirafan dan peluang yang lebih besar untuk individu ini, serta identiti budaya yang lebih kukuh untuk Sabah secara keseluruhannya,” katanya.

Joniston juga melahirkan harapan untuk melihat perkembangan watak animasi yang mewakili semua kumpulan etnik Sabah dan Pelancongan Sabah akan bekerjasama dengan sesiapa sahaja yang boleh membantu meningkatkan profil negeri melalui pelancongan pendidikan dan kebudayaan.

RELATED ARTICLES
Utama

Juliah santuni anak-anak istimewa PPDK Tuaran

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya