HomeUtamaKePKAS alu-alu penganjuran pertandingan Miss World Malaysia 2023 di Sabah

KePKAS alu-alu penganjuran pertandingan Miss World Malaysia 2023 di Sabah

Read Time:2 Minute, 4 Second

KOTA KINABALU: Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar mengalu-alukan penganjuran pertandingan Miss World Malaysia 2023 di Sabah, secara tentatif yang akan diadakan pada 25 Ogos tahun ini.

Menterinya Datuk Christina Liew memberi jaminan kepada penganjur sokongan dalam kapasiti kementerian.

“Saya ingin melihat acara berprestij ini berlaku di Sabah kerana kami menganggap peserta sebagai duta pelancongan. Kami mengharapkan mereka membantu mempromosikan Sabah sebagai destinasi pelancongan dengan berkongsi pengalaman mereka di sini.

“Pada masa yang sama, saya gembira sekiranya pertandingan ini dapat menarik pelancong dari seluruh dunia, dan bukan hanya rakyat Malaysia dari seluruh negara,” katanya selepas kunjungan hormat penganjur acara dari HyperLive (Singapura) dan Fantastic yang berpangkalan di Sabah Golden Sdn Bhd (Penganjur Utama Hyperlive Festival Malaysia) pada Khamis.

Menurut penganjur, Miss World Malaysia 2023, sebagai sebahagian daripada HyperLive Festival Malaysia, akan diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC). Lebih 1000 tetamu dijangka menghadiri persembahan itu.

Dianggarkan terdapat 25 hingga 30 finalis terpilih untuk datang ke Sabah bagi acara tersebut.

Dalam taklimatnya, Ketua Pegawai Eksekutif Hyperlive Entertainment dan Pengarah Kebangsaan Miss World Malaysia, Dr Sean Wong berkata penganjur secara khusus memilih Sabah sebagai destinasi Miss World Malaysia 2023, tahun kedua berturut-turut.

“Kami sangat menumpukan kepada pelancongan. Kami semua suka tempat ini. Kami menggunakan acara kebangsaan berskala besar ini untuk mempromosikan pelancongan Sabah.

“Setiap finalis Malaysia mesti datang ke Sabah untuk bertanding. Pemenang boleh dari mana-mana negeri. Miss World Malaysia tahun ini akan mewakili Malaysia di Miss World Final untuk 2024.

“Oleh itu, dia menjadi Duta untuk pelancongan. Dia boleh mempromosikan Malaysia, dan mungkin mendapat pengikut global berjuta-juta di platform media sosial,” jelasnya.

Pemenang pertandingan Miss World Malaysia 2022 tahun lepas ialah Wenanita Anggang, rakyat Sabah. Beliau akan mewakili Malaysia dalam Miss World 2023 Grand Final yang akan diadakan di UAE tahun ini.

Sebagai tindak balas kepada kebimbangan yang dibangkitkan oleh Christina, Dr Wong memberi jaminan bahawa tidak akan ada segmen pakaian renang untuk Miss World Malaysia.

“Melalui pakaian tradisional peserta, pertandingan ini adalah gambaran budaya, selain daripada keperluan untuk mempamerkan bakat mereka. Malah, mereka akan mengambil bahagian dalam perdebatan untuk mendapatkan mata untuk ke Pusingan Akhir Ratu Dunia 2024, ” katanya sambil menambah bahawa Miss World berusia 72 tahun itu adalah unik sebagai platform pemerkasaan yang berkuasa untuk wanita.

“Kami sedang mencari 130 duta dari 130 negara untuk bersaing merebut penghormatan pada final tahun depan. Pemenang akan pergi ke seluruh dunia untuk melakukan kerja amal,” katanya.

Turut hadir Pengarah Fantastic Golden Sdn Bhd, Eric Goh dan Pengarah Pembangunan Perniagaan Bernard Chow.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : SDB agresif dalam usaha struktur, pulihkan hutang lapuk

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya