HomeUtamaInvest Sabah Berhad alu-alukan peluang bekerjasama dengan semua kementerian - Anifah

Invest Sabah Berhad alu-alukan peluang bekerjasama dengan semua kementerian – Anifah

Read Time:1 Minute, 59 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

KOTA KINABALU: Invest Sabah Berhad mengalu-alukan peluang untuk bekerjasama dengan semua kementerian di peringkat negeri dan Persekutuan termasuk Wisma Putra, Kementerian Luar Negeri Malaysia , dalam mempromosikan Sabah kepada pelabur asing.

Pengerusinya, Senator Datuk Seri Anifah Aman berkata, Invest Sabah Berhad memainkan peranan penting dalam mempromosikan Sabah kepada syarikat asing dan menarik mereka untuk melabur.

Katanya, Sabah mempunyai banyak tawaran kepada pelabur asing, daripada lokasinya yang strategik kepada sumber asli yang banyak dan ekonomi yang pelbagai.

“Walau bagaimanapun, kita perlu melakukan lebih banyak lagi untuk mempamerkan potensi negeri kita dan menarik pelabur yang betul.

“Sebagai cabang pelaburan Sabah, Invest Sabah mesti berusaha untuk berada ‘di atas dan di luar’ cabang pelaburan negeri lain di Malaysia,” katanya ketika berucap pada Majlis Berbuka Puasa Invest Sabah Berhad di Hotel Le Meridien di sini pada Selasa.

Dalam pada itu Anifah turut berterima kasih Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor dan Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Safar Untong atas sokongan yang diberikan kepada Invest Sabah Berhad selama ini.

Menurut Anifah, untuk mencapai matlamat ini, kita perlu meningkatkan program dan melibatkan diri dalam program antarabangsa untuk mewujudkan “hubungan” dengan syarikat berpotensi untuk melabur di Sabah.

“Kita perlu proaktif dalam mendekati pelabur berpotensi dan mempamerkan apa yang Sabah tawarkan.

“Saya mempunyai visi yang hebat untuk Sabah dan bagaimana ia boleh meletakkan dirinya sebagai faktor penting dalam kepentingan geopolitik Malaysia. Lokasi geografi Sabah yang strategik menjadikannya pintu masuk ke pasaran ASEAN, yang terletak di pantai Timur Laut Borneo.

“Negeri ini juga mudah diakses melalui udara, laut dan darat, dan terletak di persimpangan rantau Asia-Pasifik dan Timur Tengah,” jelasnya.

Beliau turut menekankan tentang potensi besar yang dimiliki Sabah sebagai destinasi pelaburan.

“Lokasi yang strategik, persekitaran politik yang stabil, sumber semula jadi yang banyak dan ekonomi yang pelbagai menjadikannya pilihan yang ideal untuk pelabur asing.

“Marilah kita bekerjasama untuk mempamerkan potensi Sabah kepada dunia dan meletakkan Sabah sebagai faktor penting dalam kepentingan geopolitik Malaysia,” ujarnya.

Terdahulu, menyentuh mengenai majlis itu, selain rakan-rakan strategik turut diraikan anak-anak dari Madrasah Tahfiz Al Quran Nahdatul Ilmiah Taman Sempelang dan Pusat Tahfiz Ash-Shabab Al-Mardiyah, Tuaran.

“Majlis iftar seumpama ini, merupakan salah satu pengisian utama yang sering kali dilaksanakan dalam bulan Ramadan dan memang dirindui suasananya.

“Fasa akhir-akhir Ramadan sememangnya akan lebih bertambah bermakna apabila kita dapat memanfaatkannya sebagai memenuhi dan mengimarahkan bulan Ramadan yang mulia sebelum kita meninggalkannya,” kata Anifah.

RELATED ARTICLES
Utama

KPKM komited teroka peluang baharu tingkat penyertaan belia dalam bidang pertanian

Bangunan Kerajaan Sabah Pentadbiran Sabah Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular