HomeUtamaCadang adakan Pesta Nanas dan Buah-buahan di Pekan Nabalu akhir tahun ini...

Cadang adakan Pesta Nanas dan Buah-buahan di Pekan Nabalu akhir tahun ini – Joniston

Read Time:1 Minute, 32 Second

PEKAN NABALU: Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Joniston Bangkuai telah mencadangkan Pesta Nanas dan Buah-buahan di sini menjelang akhir tahun ini.

Ini didorong oleh fakta bahawa Nabalu dan kampung sekitarnya dikenali sebagai pengeluar nanas terkemuka di Sabah.

Joniston, yang juga Ahli Dewan Undanga Negeri (ADUN) Kiulu, berkata penganjuran Pesta Nanas dan Buah-buahan adalah cara yang ideal untuk mempromosikan penanam tempatan dan menonjolkan kawasan luar bandar Sabah sebagai pusat agropelancongan.

“Pesta ini juga penting dalam meningkatkan usaha promosi pelancongan Sabah. Sebagai contoh, Kiulu ialah hab pelancongan luar bandar dan buah-buahan yang memberi tumpuan yang kuat kepada eko-dan-agropelancongan.

“Penduduk kampung bukan sahaja menjalankan perniagaan pelancongan tetapi menanam nanas dan tanaman lain sama ada sebagai hobi atau mempelbagaikan pendapatan,” katanya.

Joniston berkata demikian pada majlis pelancaran Pesta Kaamatan Pekan Nabalu, anjuran bersama Persatuan Alunan Seni Budaya Sabah (PASBS) dan Pengusaha Gerai Pekan Nabalu di sini pada Rabu (3 Mei 2023).

“Selain menarik pengunjung dan pelancong, festival nanas akan menjadi peluang besar kepada petani dan usahawan tempatan untuk mempamerkan produk mereka, rangkaian dengan pemain industri lain, dan meningkatkan jangkauan pasaran mereka,” tambahnya.

Sementara itu, pengerusi penganjur Michael Yumpoh menyatakan minat tentang cadangan untuk menganjurkan pesta nanas, sambil menambah mereka akan membincangkannya secara terperinci.

Beliau menganggap pesta nanas sebagai acara penting kerana ia menggalakkan petani dan usahawan tempatan mengambil bahagian dalam program anjuran yang memberi manfaat kepada mereka.

Pekan Nabalu adalah tempat persinggahan yang popular bagi pengembara dalam perjalanan ke Kundasang atau Kota Kinabalu. Pengunjung biasanya akan singgah di sini untuk berehat, ke tandas atau membeli cenderamata.

Dalam majlis itu, Joniston melawat dan bertemu dengan pengusaha gerai yang membawa pelbagai isu yang dihadapi mereka termasuk keadaan gerai mereka yang usang.

Turut mengiringi Joniston ialah Penolong Pegawai Daerah Kiulu Justin Ginduk, Pemimpin Pembangunan Rakyat Kiulu Golubi Guntarek dan Pengerusi Pengusaha Gerai Pekan Nabalu Jouna Moguntas.

RELATED ARTICLES
Utama

Sabah FC juara Piala SMJ 2024

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya