Mutiara GRS laksana lebih banyak program akar umbi

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 12 Second

KOTA KINABALU: Mutiara GRS akan memperhebat dan mempelbagaikan program di peringkat akar umbi untuk memberi manfaat kepada rakyat, kata presidennya yang juga isteri Ketua Menteri Sabah, Datin Seri Juliah Salag.

“Sebagai isteri kepada wakil rakyat negeri, kita mesti memainkan peranan dalam membantu rakyat di kawasan masing-masing terutamanya golongan wanita,” katanya semasa berucap pada Mesyuarat Agung Khas Tahunan Kedua Mutiara GRS di Rumah Mutiara GRS dekat sini, hari ini.

Sambil mengucapkan tahniah kepada ahli jawatankuasa persatuan kebajikan isteri-isteri ADUN atau Pertubuhan Muafakat Titipan Amal Isteri Wakil Rakyat Gabungan Rakyat Sabah (Mutiara GRS) yang baharu dilantik bagi penggal 2023-2025, Juliah menggesa semua ahli supaya berusaha dalam melaksanakan lebih banyak program kebajikan untuk masyarakat.

“Saya percaya program memperkasa wanita di luar bandar boleh dilakukan melalui pelbagai program berorientasikan kemahiran untuk wanita dan suri rumah.

“Dengan kemahiran ini, mereka menimba ilmu dan membantu meningkatkan kesejahteraan ekonomi keluarga masing-masing,” kata Juliah.

“Bagaimanapun, dalam usaha kita membantu orang lain, saya berharap semua ahli juga akan terus menimba ilmu dan kemahiran dalam semua bidang. Saya mahu semua ahli Mutiara GRS berbuat demikian dengan teratur untuk kita terus melangkah ke hadapan.

“Tetapi, setiap perancangan memerlukan keakuran dan sokongan daripada semua, tanpanya tidak mungkin Mutiara GRS membawa perubahan,” katanya.

Terdahulu dalam ucapan perasmiannya, Juliah memaklumkan pelbagai aktiviti dengan kerjasama badan swasta dan awam telah dilaksanakan sejak Mutiara GRS didaftarkan secara rasmi pada April 2021.

“Saya percaya ini telah memberi kami peluang untuk mewujudkan rangkaian kerja dan menyumbang khidmat kami kepada masyarakat di samping memupuk hubungan dan kerjasama yang lebih erat di kalangan ahli Mutiara GRS,” katanya.

Juliah mahu melihat ahli meneruskan aktiviti ‘turun padang’ untuk merasai denyut nadi rakyat dan mengetahui masalah mereka, khususnya di kawasan luar bandar.

“Melalui pendekatan ini, Mutiara GRS boleh membantu pemimpin dan wakil rakyat dengan menyumbang idea tentang cara untuk membantu menangani masalah atau meningkatkan taraf hidup. masyarakat di kawasan masing-masing,” katanya.

Pada AGM Khas, Juliah dilantik semula tanpa bertanding sebagai presiden.

Barisan penuh bagi penggal 2023-2025 ialah Presiden Datin Seri Juliah Salag, Naib Presiden I Datin Seri Cecillia Edwin Kitingan, Naib Presiden II/Biro Kebajikan Datin Seri Linda Ewit, Naib Presiden III/Setiausaha Datin Dg Siti Noor Hayyat Ag Mohd Saufi, Bendahari Datin Malianah Ugau, Penolong Setiausaha Datin Maria Angin dan Penolong Bendahari Datin Tengku Adlina Marita Tengku Zainal Adlin.

Ketua-ketua biro tersebut ialah Datin Hajah Noriah Pg Ahmad (Perumahan), Datin Annie Foo (Pendidikan), Datin Seri Noraini Salleh (Sukan), Datin Lenny Natasha Tan Sri Musa Aman (Agama), Datin Wahida Mardiana Norsalim (Lawatan) , Datin Siti Noor Liyana Abd Latiff Bledram (Kebudayaan) dan Datin Adizah Matusuf (Publisiti). Datin Nursiah Santri dan Datin Seri Stella Yong dilantik sebagai juruaudit dalaman.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *