HomeUtamaChristina sokong usaha promosi kerjasama pelancongan dua hala Sabah dan Timur Tengah

Christina sokong usaha promosi kerjasama pelancongan dua hala Sabah dan Timur Tengah

Read Time:1 Minute, 40 Second

KOTA KINABALU: Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew menyokong usaha mempromosikan kerjasama pelancongan dua hala antara Sabah dan Timur Tengah untuk manfaat bersama.

Beliau berkata terdapat prospek untuk menjalin hubungan pelancongan antara kedua-dua destinasi memandangkan Sabah sedang mencari destinasi baharu untuk memasarkan produk pelancongannya.

“Sebaik sahaja kami mencapai persetujuan mengenai faktor asas untuk mempromosikan pelancongan bersama, kami boleh mewujudkan rangka kerja kerjasama pelancongan dua hala untuk perniagaan dan percutian.

“Sebagai contoh, kita boleh memanfaatkan pasaran berbulan madu di Mesir, antara negara lain di Timur Tengah,” kata Christina semasa kunjungan hormat tiga ahli daripada delegasi Global Travel Service (GTS Group) yang diketuai oleh Pengurus Pejabat di Malaysianya Hisham Awny pada Selasa.

Ahli lain ialah Pengarah Urusan Egypt Promotion Ibrahim El Aref, Ketua Pegawai Eksekutif & Pengasas Travel Link Nancy Zahran dari Jordan dan Ketua Pegawai Operasi Avasi Borneo Tours & Travel Alicia Gomes. (Avasi Borneo ialah rakan kongsi Kumpulan GTS di Sabah).

Ketika memberi taklimat kepada Menteri Pelancongan itu, Hisham berkata Kumpulan GTS berada di Sabah untuk mempromosikan Timur Tengah dengan harapan dapat menarik rakyat Malaysia melawat Mesir, Jordan, Baitulmaqdis, Lubnan, Dubai, Turki dan Kerajaan Arab Saudi.

Sebagai tindak balas, Christina mencadangkan pendekatan dua hala di mana mereka pergi untuk pelancongan masuk dan keluar, dengan Kumpulan GTS mempromosikan Sabah di Timur Tengah, dan ini telah dipersetujui.

Sementara itu, Ibrahim menawarkan untuk mengadakan jerayawara promosi Sabah untuk pengusaha pelancongan di Mesir sekiranya pasukan pemasaran Pelancongan Sabah ke negaranya dalam masa terdekat.

Kumpulan pelawat itu, yang tiba di sini pada Selasa, telah melawat Mabul dan menyertai sunset cruise, antara aktiviti lain.

Bersama dua syarikat lain dari Dubai dan Arab Saudi, Kumpulan GTS akan mengambil bahagian buat kali pertama (di bawah Avasi Borneo Tours & Travel) dalam Pameran Matta Sabah yang akan diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) selama tiga hari bermula 19 hingga 21 Mei ini.

Hadir sama pada kunjungan hormat itu ialah Timbalan Setiausaha Tetap I Kementerian, Mary Malangking dan Pengurus Kanan Pemasaran Lembaga Pelancongan Sabah (STB), Humphrey Ginibun.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya