Pesta Kaamatan menjadi perayaan peringkat kebangsaan – Jeffrey

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 46 Second

KOTA KINABALU: Pesta Kaamatan semakin meluas pengaruh budayanya melangkaui Sabah dan kini menjadi perayaan di peringkat kebangsaan.

Pengerusi Pesta Kaamatan Negeri, Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan berkata, dengan popularitinya yang semakin meningkat, Kaamatan tahun ini sesuai digelar sebagai Kaamatan Peringkat Kebangsaan.

Jeffrey, yang juga Timbalan Ketua Menteri, mengakui bahawa sambutan yang dahulunya berpusat di Sabah ini telah berkembang menjadi lambang perpaduan dan warisan budaya negara.

“Memang pada tahun ini, bukan Sabah semata-mata tetapi seluruh Malaysia yang akan menyambut perayaan pesta menuai, menandakan satu kejayaan baharu dalam perjalanan Pesta Kaamatan,” tambahnya.

Jeffrey mengaitkan peralihan festival itu menjadi acara kebangsaan sebahagiannya disebabkan peningkatan pendedahan secara dalam taliannya, terutamanya semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilaksanakan pada kemuncak pandemik COVID-19, ketika perayaan hanya bersifat digital.

Penstriman langsung festival dari pelbagai daerah di Sabah pada masa itu menarik perhatian nasional dan antarabangsa sekaligus meningkatkan pengiktirafan festival di luar sempadan Sabah.

“Sementara kami menantikan sambutan yang lebih besar dan lebih inklusif tahun ini, kami berharap pengiktirafan antarabangsa yang baharu ini akan menghasilkan lonjakan dalam penerimaan pelancongan,” katanya.

Jeffrey juga mengumumkan bahawa persiapan untuk kemuncak Pesta Kaamatan tahun ini berjalan lancar dan Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor dijadualkan merasmikan acara itu pada 30 Mei ini.

Menambah prestij kepada perayaan tahun ini, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dijangka hadir dan menyampaikan ucapan pada majlis itu.

Kedua-dua tetamu kehormat itu kemudiannya akan melawat semua rumah tradisional dalam perkarangan Persatuan Kebudayaan KadazanDusun (KDCA), ia adalah satu amalan yang menandakan penghormatan dan sambutan bersama kepelbagaian budaya Sabah.

“Majlis penutupan festival itu yang dijadualkan pada 31 Mei akan diserikan dengan kehadiran Tuan Yang Dipertua Tun Juhar Mahiruddin yang juga akan melawat rumah tradisional,” kata Jeffrey.

Walaupun sekatan COVID-19 dilonggarkan yang boleh menyebabkan jumlah pengunjung yang hadir lebih besar dijangka tahun ini, Jeffrey menekankan supaya kekal berwaspada.

“Sementara kita tidak sabar untuk meraikannya, penting untuk diingatkan bahawa wabak itu belum berakhir. Semasa kita berkumpul dengan rakan dan keluarga, kita mesti terus bertanggungjawab.

“Saya menyeru kepada mereka supaya tidak minum (alkohol) secara berlebihan dan yang paling penting, jangan minum dan memandu. Mari kita mengambil berat antara satu sama lain,” tegasnya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *