Sabah Softwoods tetapkan penanda aras dalam pengurusan tanah yang mampan

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 22 Second

KOTA KINABALU: Sabah Softwoods Berhad telah menetapkan penanda aras dalam pengurusan tanah yang mampan menjadikannya antara syarikat berkaitan kerajaan negeri (GLC) yang paling menguntungkan sejak penubuhannya 50 tahun lalu.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, Sabah Softwoods Berhad telah memainkan peranan penting dalam pembangunan sektor perladangan negeri menunjukkan ia mempunyai keupayaan untuk menguruskan aset tanah melalui pemaksimuman produktiviti sekali gus mengimbangi landskap dan alam sekitar.

“Kejayaan syarikat dalam penyelidikan dan pembangunan, pengurusan perladangan dan pemuliharaan alam sekitar adalah sesuatu yang boleh dibanggakan oleh semua orang,” katanya sempena sambutan Jubli Emas Sabah Softwoods Berhad di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini hari ini.

“Sebagai salah satu GLC utama kami, Sabah Softwoods telah memberikan sumbangan besar dari segi dividen yang dibayar kepada Kerajaan Negeri. Ini membolehkan syarikat induknya, Innoprise Corporation Sdn Bhd berada di barisan hadapan dalam sektor perladangan kami.

“Ia telah membalas budi kepada negeri dalam hal membina sebuah bank tanah yang diberi hak, menyokong usaha promosi pendidikan Yayasan Sabah dan aktiviti pemuliharaan alam sekitar serta program sosial lain untuk manfaat rakyat Sabah,” katanya.

Ketua Menteri berharap Sabah Softwoods akan terus menerajui sektor perladangan bukan sahaja di negeri ini malah di peringkat nasional dan global.

“Kita mesti sentiasa menjaga hutan kita supaya ia dapat dikekalkan untuk generasi masa depan kita,” katanya.

Pada majlis sama, Ketua Menteri turut melancarkan buku sempena ulang tahun Sabah Softwoods yang menurutnya akan menjadi rekod sejarah dan kejayaan.

“Kini, kami perlu melihat lebih jauh ke hadapan dengan harapan untuk merealisasikan kejayaan negeri dan Sabah Softwoods untuk tahun-tahun akan datang. Kami berharap pengganti kami akan terus berpegang pada standard tertinggi yang ditetapkan dan mencapai kejayaan yang lebih besar,” katanya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *