MYAirline berjaya tingkatkan prestasi operasi penerbangan di Malaysia

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 59 Second

KOTA KINABALU: MYAirline yang merupakan syarikat penerbangan terbaharu di Malaysia telah berjaya meningkatkan prestasinya dalam masa kurang daripada tujuh bulan ia beroperasi.

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew berkata, sejak penerbangan pertamanya pada 1 Disember 2022 hingga 30 April 2023, prestasi penumpang MYAirline telah meningkat sebanyak 60 peratus dalam laluan ke Sabah dan Sarawak, 34 peratus di laluan Sabah sahaja dan 40 peratus di laluan Semenanjung.

“Dari penerbangan awalnya pada 1 Disember 2022, MYAirline telah mengembangkan operasi rasminya dari tiga destinasi di Malaysia dari Kuala Lumpur ke Langkawi, Kedah; Kuching, Sarawak; dan Kota Kinabalu, Sabah; kepada lapan lagi destinasi domestik setakat ini,” katanya.

Christina berkata demikian dalam ucapannya ketika merasmikan pertandingan ratu cantik MyAirline Miss Borneo 2023 yang diadakan di Pusat Beli Belah Imago pada Sabtu.

Mengenai rancangan masa depan, Christina berkata MYAirline sedang meneliti lebih banyak laluan domestik serta destinasi ASEAN terpilih, termasuk Thailand, Singapura, Indonesia dan Vietnam menjelang akhir 2023, sambil menambah bahawa destinasi antarabangsa pertamanya ialah Bangkok dan Don Mueang, Thailand, masing-masing dengan penerbangan harian bermula pada 28 Jun 2023 dan 1 Julai 2023.

“Selain itu, MYAirline juga sedang mengkaji untuk mewujudkan hab di Kota Kinabalu. Operasi semasanya di Sabah berpusat di sekitar Kota Kinabalu dan Tawau dengan jumlah kekerapan 28 dan 14 penerbangan setiap minggu, serta penerbangan harian dari Kota Kinabalu ke Tawau,” tambahnya.

Menurut Christina lagi, penerbangan dari Kuala Lumpur dan Kota Kinabalu akan ditambah pada masa hadapan, dan penerbangan harian ke Sandakan juga akan diperkenalkan tidak lama lagi.

Christina (tiga kiri) merakamkan gambar bersama peserta MYAirline Miss Borneo 2023. – Foto ihsan KePKAS

Mengulas lanjut mengenai majlis itu, Christina menyifatkan pertandingan ratu cantik itu sebagai pendekatan unik untuk merekrut rakyat Sabah yang mempunyai impian untuk bekerja dalam industri penerbangan.

“Dalam majlis istimewa ini, kami berbesar hati mengalu-alukan kedatangan kru kabin terbaru ke pasukan MYAirline. Calon-calon ini telah berjaya dalam temu duga walk-in mereka yang diadakan pada Jumaat di Hyatt Regency Kota Kinabalu, dan akan bertanding merebut gelaran yang diidamkan iaitu gelaran MYAirline Miss Borneo 2023.

“Penyertaan mereka adalah bukti semangat mereka untuk penerbangan, dan keinginan mereka untuk menjadi sebahagian daripada organisasi yang berdedikasi untuk menyediakan perkhidmatan dan pengalaman hebat kepada penumpang masa depan,” katanya.

Christina berkata, MYAirline Miss Borneo 2023 didedikasikan untuk menyerlahkan daya tarikan yang menawan dan kepelbagaian wilayah yang mempesonakan ini.

“Saya difahamkan bahawa kru kabin akan berpakaian elegan dalam pakaian tradisional dari Sabah, manakala beberapa orang terpilih akan mempamerkan pakaian tradisional sempena Pesta Kaamatan yang disambut baru-baru ini di Sabah pada 30 dan 31 Mei, serta perayaan Hari Gawai di Sarawak pada 1 dan 2 Jun,” katanya.

Selaras dengan komitmen untuk mempromosikan industri pelancongan Sabah, Christina berkata acara ini menghimpunkan individu yang berbakat dan berinspirasi dari Sabah, yang berpeluang mewakili keindahan dan intipati tanah air kita yang tercinta.

Sementara itu, beliau merakamkan penghargaan kepada MYAirline atas sokongan dan dedikasi mereka yang tidak berbelah bahagi untuk mempromosikan Pelancongan Sabah dan meletakkan Sabah sebagai destinasi wajib dilawati, dan kepada Sri Pelancongan atas usaha menjadikan acara MYAirline Miss Borneo menjadi kenyataan.

“Semoga acara ini mencipta kenangan yang berkekalan untuk semua peserta dan pengembara yang tidak terkira banyaknya, membolehkan mereka benar-benar merasai keajaiban yang ditawarkan oleh Sabah. Biarkan acara ini menjadi bukti intipati Sabah, Borneo Utara, seperti yang terkandung dalam slogan ‘Feel Sabah – North Borneo’,” tambahnya.

Turut hadir Pengarah & Ketua Pegawai Eksekutif MYAirline Sdn Bhd Rayner Teo Kheng Hock, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pelancongan Sabah (STB) Noredah Othman, Pengerusi Sri Pelancongan Sabah Sdn Bhd Dato’ Dr Jelani Hamdan, Pengarah Eksekutif AsianPac Holding Berhad Dr Raymond Yu dan Pengerusi Matta Sabah Chapter Wahidah Kong.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *