HomeUtamaPelancongan pinggir sungai luar bandar, kekalkan standard keselamatan yang tinggi -...

Pelancongan pinggir sungai luar bandar, kekalkan standard keselamatan yang tinggi – Joniston

Read Time:1 Minute, 24 Second

KIULU: Pengusaha pelancongan swasta dan komuniti digesa mengekalkan standard keselamatan yang tinggi bagi memastikan kesejahteraan pengunjung khususnya pelancongan di pinggir sungai luar bandar.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Joniston berkata, mengutamakan keselamatan dan kualiti, beliau menggesa pihak berkepentingan supaya melabur dalam program latihan yang komprehensif bagi mengekalkan standard keselamatan yang tinggi dan terus meningkatkan kemahiran mereka.

Beliau berkata demikian pada majlis pelancaran Pertubuhan Arus Deras Sabah (ARUSDESA) dan Pusat Rekreasi dan Pelancongan Warisan Pulou Kelapa di Kampung Malangang Lama di sini, pada Isnin.

Joniston turut menekankan kepentingan mengutamakan keselamatan pengunjung, khususnya dalam aktiviti berakit redah jeram (river rafting), yang merupakan tarikan utama untuk pelancongan luar bandar.

“Sungai sentiasa menjadi tarikan utama kami. Apabila mengambil bahagian dalam aktiviti seperti berakit redah jeram , kebimbangan utama pengunjung ialah keselamatan mereka sendiri.

“Oleh itu, pengusaha pelancongan swasta dan komuniti mesti memastikan kesejahteraan pengunjung di samping mewujudkan reputasi yang baik untuk menarik pelancong ke destinasi luar bandar,” katanya.

ARUSDESA ialah organisasi yang baru berdaftar yang memberi tumpuan kepada penyediaan latihan dengan penekanan khusus pada sukan berakit redah jeram dan pelajaran keselamatan.

Ia menyediakan sijil yang diiktiraf di peringkat antarabangsa dengan matlamat menjadikan aktiviti berakit redah jeram terkawal dan memastikan piawaian tertinggi dalam keselamatan.

Joniston juga menggalakkan ARUSDESA untuk bekerjasama dengan masyarakat dalam melengkapkan penduduk kampung dengan kepakaran dan pengetahuan yang diperlukan untuk menjadi pemandu sungai, memperkasakan lagi komuniti tempatan dan meningkatkan pelancongan pinggir sungai luar bandar.

Selain itu, Joniston menekankan kepentingan kerjasama antara pengusaha pelancongan swasta dan masyarakat kampung untuk mewujudkan hubungan simbiotik yang menguntungkan kedua-dua pihak.

“Kerjasama ini memupuk pertumbuhan pelancongan yang mampan dan pembangunan komuniti yang positif serta mewujudkan situasi menang-menang untuk semua yang terlibat,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Letusan Gunung Ruang: MET Malaysia keluar Amaran Cuaca Penerbangan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya