HomeUtamaTindakan akan diambil terhadap ketua jabatan yang tidak mesra pelabur - Hajiji

Tindakan akan diambil terhadap ketua jabatan yang tidak mesra pelabur – Hajiji

Read Time:2 Minute, 7 Second

TUARAN: Tindakan akan diambil terhadap mana-mana ketua jabatan yang didapati menghalang usaha Kerajaan Negeri untuk membawa masuk pelabur ke negeri ini, kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

Beliau berkata terdapat keadaan di mana ketua jabatan didapati secara unilateral mengenakan peraturan mereka sendiri untuk pelabur yang berminat untuk melabur di Sabah.

“Dengan berbuat demikian, mereka telah menghantar isyarat yang salah kepada pelabur ini yang kemudiannya menjauhkan diri daripada mengejar kepentingan pelaburan di negeri ini.

“Saya sedang memerhati dan jika ini berlaku, saya tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas,” katanya.

Berucap pada majlis angkat sumpah dan penyampaian watikah pelantikan kepada 19 Ahli Majlis Daerah Tuaran bagi penggal 2023/2025 di Shangri-La’s Rasa Ria Resort di sini hari ini.

Hajiji berkata peranan ketua jabatan itu adalah untuk memudahkan pelaburan.

“Jika semuanya teratur, tidak perlu menyusahkan pelabur,” katanya sambil menambah Kerajaan Negeri hari ini mesra pelabur.

“Kami mahu mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan kepada rakyat, sebab itu kami membawa masuk lebih ramai pelabur ke Sabah,” katanya sambil menambah dalam tempoh dua tahun lepas, jumlah pelaburan yang diterima Sabah berjumlah lebih RM30 bilion.

Menurut Hajiji, yang terbaru ialah Esteel Group yang berpangkalan di Singapura membawa masuk jumlah pelaburan AS2 bilion di Taman Perindustrian Minyak dan Gas Sipitang (SOGIP).

“Bukan sahaja ia mewujudkan peluang pekerjaan untuk rakyat kita tetapi ia juga mewujudkan spin-off ekonomi yang besar,” katanya.

Pelaburan Esteel akan menghasilkan HBI (Hot Briquette Iron) & keluli rata di SOGIP untuk Fasa 1, diikuti dengan pelaburan berbilion dolar untuk menghasilkan produk keluli hijau dalam fasa berikutnya.

Dalam perkembangan lain, Ketua Menteri menggesa semua ahli majlis daerah memainkan peranan mereka dan melaksanakan tanggungjawab mereka ke tahap yang terbaik.

“Peranan ahli majlis sebagai sebahagian daripada kerajaan tempatan adalah penting, khususnya dalam memastikan pembangunan di kawasan masing-masing dilakukan dengan betul dan sistematik.

“Jangan leka. Pantau pembangunan di kawasan anda dengan baik bagi mengelak ia menjadi pembangunan ‘rojak’,” katanya.

Beliau berkata, bagi ADUN Tuaran, mereka perlu memanfaatkan kedudukan daerah yang berhampiran dengan Ibu Negeri dengan memastikan limpahan pembangunan dapat dirasai oleh penduduk di daerah itu.

Hajiji menggesa semua ahli majlis dan pengurusan pihak berkuasa tempatan (Pihak Berkuasa Tempatan) supaya peka dan proaktif dalam melaksanakan dasar kerajaan selain boleh berfikir di luar kotak.

“Pastikan pelanggan berpuas hati dengan perkhidmatan dalam urusan mereka dengan kerajaan,” katanya.

Turut hadir Timbalan Ketua Menteri II/Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Seri Dr Joachim Gunsalam, Menteri Pembangunan Luar Bandar Datuk Jahid Jahim, wakil rakyat Tuaran, Setiausaha Tetap Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Dr Jamili Nais dan Pegawai Daerah, Hadzlan Jablee.

RELATED ARTICLES
Utama

Kerajaan Negeri sokong penuh pindaan Ordinan Buruh Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya