HomeUtamaKerajaan tidak mewajibkan pasangan ikut kursus pra perkahwinan

Kerajaan tidak mewajibkan pasangan ikut kursus pra perkahwinan

Read Time:1 Minute, 30 Second

Bernama

KUALA LUMPUR: Kerajaan tidak akan mewajibkan pasangan yang ingin berkahwin di negara ini mengikuti kursus pra perkahwinan yang dijalankan Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN).

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Nancy Shukri berkata kursus itu boleh dihadiri secara sukarela oleh pasangan daripada semua kaum dan dengan itu, terpulang kepada mereka sama ada untuk menghadiri atau tidak.

“Ia adalah program yang baik, bukan hanya untuk satu kaum atau agama tertentu, ia untuk semua. Ia akan membimbing mereka dalam pengurusan perkahwinan, keluarga dan kewangan.

“Sebenarnya ia (kursus) sudah lama ada dan maklum balas sentiasa sangat baik tetapi kami tidak terfikir untuk mewajibkannya tetapi menggalakkannya (pasangan untuk menghadiri kursus), ya,” kata Nancy.

Beliau menjawab soalan sama ada kerajaan mempunyai rancangan untuk mewajibkan kursus pra-perkahwinan.

Nancy ditemui media selepas merasmikan bengkel Majlis Kebangsaan Pertubuhan-Pertubuhan Wanita (NCWO) mengenai Kepimpinan Wanita dan Kesejahteraan Negara (Kepimpinan Politik) di sini, semalam.

Ketika ditanya sama ada langkah mewajibkan kursus itu boleh membantu menangani peningkatan kadar perceraian dalam kalangan pasangan Malaysia, Nancy berkata: “Saya tidak fikir formula itu berkesan.

“Walaupun anda mewajibkannya tetapi jika mereka mahu bercerai, anda tidak boleh mengawal mereka, kerana perkaranya, sepanjang perkahwinan banyak perkara mungkin berlaku, jadi ia adalah perkara yang sangat subjektif,” katanya.

Mengulas mengenai program semalam, Nancy berkata beliau berharap wanita yang dipilih sebagai calon untuk bertanding pada enam pilihan raya negeri akan datang dapat menyusun strategi kempen yang berbeza bagi memastikan mereka mampu memenangi lebih banyak kerusi.

“Kalau kita nak tengok ramai wanita jadi ADUN, kita kena ada sistem (strategi) yang kukuh. Fahami senario pengundi dan bersopan-santun dengan mereka.

“Jangan asyik mengutuk satu sama lain (wanita) dengan kelemahan masing-masing, tetapi cuba tawarkan yang terbaik untuk masa depan pengundi. Ini peluang terbaik untuk membuktikan rakyat boleh bergantung harap kepada pemimpin wanita,” katanya. — Bernama

RELATED ARTICLES
Utama

Program Madani Rakyat 2024 Sayangi Sabah bermula hari ini

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular