HomeEkonomiKunak berpotensi jadi tumpuan pelancong

Kunak berpotensi jadi tumpuan pelancong

Read Time:2 Minute, 0 Second

KOTA KINABALU: Kunak berpotensi menjadi tumpuan pelancong seperti tempat-tempat menarik lain yang terdapat di negeri ini.

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew sependapat dengan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kunak, Norazlinah Arif bahawa melalui tarikan yang terdapat di Kunak, daerah itu berpotensi untuk menjadi tumpuan pelancong seperti tempat menarik lain di negeri ini.

Norazlinah (kanan) menunjukkan kepada Christina tempat-tempat menarik yang ada di daerah Kunak. – Foto ihsan KePKAS

“Dengan bentuk muka buminya, Kunak dikurniakan aset semula jadi untuk menjadikannya destinasi pelancongan yang ‘mesti dilawati’,” kata Christina.

Tambah beliau, Kunak mempunyai ‘khazanah tersembunyi’ untuk pembangunan pelancongan.

Gua Madai

“Nampaknya, Kunak mempunyai ‘khazanah tersembunyi’ untuk pembangunan pelancongan. Ia mempunyai pulau dan pantai yang cantik yang perlu didedahkan untuk menarik pelancong domestik dan antarabangsa.

Kolam Air Panas Kunak
Air Terjun Madai

“Kebanyakan rakyat Sabah, yang biasa dengan Kolam Air Panas Poring di Ranau, mungkin tidak menyedari bahawa terdapat juga kolam air panas di Kunak. Dan terdapat Air Terjun Madai yang kurang dikenali, tempat kegemaran penduduk setempat,” katanya selepas menerima kunjungan hormat Norazlinah, baru-baru ini.

Pulau Maganting
Pulau Boheyan

Beliau menyeru pengendali pelancongan untuk menjadikan Kunak sebagai destinasi persinggahan dalam pakej mereka untuk pelancong yang melancong ke Semporna dari Tawau, memandangkan Kunak hanya 58km dari Lapangan Terbang Tawau.

Justeru, ADUN Kunak itu meminta bantuan menteri untuk meremajakan industri pelancongan di daerah berkenaan dengan menambah baik infrastruktur pelancongan dan menaik taraf kemudahan sedia ada di situ.

Menurut Norazlinah, Kunak menawarkan pilihan pelancongan bersiar-siar atau pelancongan santai atau pelancongan pengembaraan kepada pengembara yang ingin merasai suasana di dalam Gua Madai, yang merupakan habitat bagi sejumlah besar burung walit. Gua Madai dan Air Terjun Madai adalah dalam bidang kuasa Jabatan Perhutanan Sabah.

Memberi taklimat mengenai tempat pelancongan Kunak, Norazlinah berkata pulau-pulaunya, seperti Pulau Boheyan, Pulau Maganting, Pulau Kun Kun dan Pulau Pasir adalah sama indahnya dengan pulau-pulau lain yang terkenal di Sabah.

“Ciri menarik Pulau Boheyan ialah dinding batu bawah air buatan manusia sepanjang 16 meter yang pernah digunakan untuk menghalang kayu balak daripada hanyut. Sebahagian dinding itu kelihatan apabila airnya cetek,” kongsinya.

“Pengusaha pelancongan pernah membawa pengunjung ke sini tetapi malangnya aktiviti pelancongan terhenti akibat pandemik Covid-19.

“Begitu juga dengan hamparan berpasir yang unik di tengah laut dapat dilihat ketika air surut sebab itu aset semula jadi ini dinamakan Pulau Pasir,” jelas Norazlinah.

Norazlinah juga telah menjemput Christina untuk datang dan melihat sendiri apa yang Kunak tawarkan.

RELATED ARTICLES
Utama

14 ahli Lembaga Penasihat DBKK terima watikah pelantikan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya