HomePolitikYong desak Filipina tubuhkan Konsulat di Sabah

Yong desak Filipina tubuhkan Konsulat di Sabah

Read Time:1 Minute, 47 Second

KOTA KINABALU: Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Yong Teck Lee mendesak kerajaan Filipina supaya menubuhkan sebuah Konsulat di Sabah.

Yong yang juga mantan Ketua Menteri Sabah berkata, berikutan berita baik yang mengatakan bahawa Malaysia berjaya mengatasi cubaan yang remeh oleh pewaris kesultanan Sulu yang tidak lagi berfungsi telah membawa kelegaan kepada rakyat Sabah.

“Nampaknya usaha pihak yang menuntut dikatakan waris Sulu itu telah merugikan mereka dan penyokong kewangan mereka.

“Untuk menyimpulkan kejayaan dan sekali gus menamatkan tuntutan Sulu ke atas Sabah, kerajaan Malaysia mesti melakukan yang terbaik dalam mendapatkan kesediaan kerajaan Filipina untuk menubuhkan sebuah konsulat di Sabah,” tegasnya.

Menurut Yong, dengan menubuhkan sebuah konsulat Filipina di Sabah, Filipina akan memberitahu rakyatnya sendiri di Filipina supaya melupakan tuntutan khayalan mereka terhadap Sabah. Sabah tidak pernah dimiliki atau diperintah oleh Sulu atau Filipina pada bila-bila masa dalam sejarah Sulu atau Filipina.

Katanya, pemberian yang dipanggil 22 Januari 1878 itu sendiri terbatal kerana pemberian sebelumnya antara Brunei dan Overbeck/Dent pada 29 Disember 1877.

“Tidak ada keperluan sama sekali untuk meletakkan tuntutan Filipina/Sulu ini ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) kerana Malaysia telah berjaya mengalahkan percubaan Filipina untuk membawa tuntutan mereka kepada ICJ melalui kes Pulau Ligitan/Sipadan pada tahun 2001. ICJ telah memutuskan bahawa Filipina telah gagal menunjukkan bahawa ia mempunyai “kepentingan yang bersifat undang-undang” terhadap kes Ligitan/Sipadan.

“Filipina telah cuba campur tangan dalam kes Ligitan/Sipadan antara Malaysia dan Indonesia dengan mengatakan bahawa mereka (Filipina) memiliki kepulauan Ligitan/Sipadan berdasarkan tuntutan mereka ke atas Sabah. Percubaan oleh Filipina itu telah digugurkan oleh ICJ (pada tahun 2001),” jelas Yong.

Tambah Yong, terdapat banyak bukti dokumentari yang menunjukkan bahawa Kesultanan Sulu yang kini tidak berfungsi mahupun Republik Filipina tidak pernah memerintah mana-mana bahagian Borneo Utara (kini Sabah).

“Kerajaan Malaysia mesti menunjukkan kepada rakyat Filipina/Sulu bahawa ia juga demi kepentingan mereka sendiri untuk menghentikan tingkah laku sia-sia mereka menuntut Sabah.

“Semoga hubungan baik kejiranan dalam suasana menang-menang antara Malaysia Sabah dan Filipina Bangsamoro makmur bersama dengan aman.

“Biarlah rakyat Filipina yang tinggal di Sabah mendapat perkhidmatan konsulat yang sangat diperlukan dan yang telah dinafikan oleh kerajaan mereka sendiri (Republik Filipina),” ujar beliau.

RELATED ARTICLES
Utama

Pengamal media bantu kerajaan sebar, terangkan berita tepat, sahih kepada rakyat...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya