HomeEkonomiKiulu berpotensi sebagai hab pelancongan sukan memancing

Kiulu berpotensi sebagai hab pelancongan sukan memancing

Read Time:1 Minute, 33 Second

KIULU: Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Joniston Bangkuai, melihat Kiulu dengan keindahan sungainya, ia berpotensi sebagai hab pelancongan untuk peminat sukan memancing.

Menyedari sukan memancing sebagai aktiviti unik dan khusus, Joniston percaya ia berpotensi untuk menjadi pakej pelancongan eksklusif, sama seperti memerhati burung.

Beliau berkata Kiulu adalah lokasi yang sesuai untuk mempromosikan sukan memancing dengan reputasinya yang terkenal sebagai destinasi pelancongan berasaskan komuniti luar bandar dan sungainya yang indah, di mana sistem ‘tagal’ tradisional diamalkan.

“Saya membayangkan Kiulu berubah menjadi hab untuk mempromosikan sukan memancing dan mungkin menjadi perintis untuk inisiatif sedemikian di seluruh negeri.

“Apabila kita mengesahkan kebolehlaksanaan dan kejayaannya, kita boleh mengembangkan inisiatif ini ke daerah lain juga,” katanya kepada penduduk kampung pada Majlis Sambutan Kaamatan Kampung Kitapol di sini pada Jumaat (30 Jun).

Turut hadir Ahli Parlimen Tuaran Datuk Seri Wilfred Madius Tangau, yang juga pengerusi Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB).

Joniston menekankan kepentingan mengadakan perbincangan di kalangan penjaga ‘tagal’ untuk mempromosikan sukan memancing secara berkesan di kawasan itu.

Beliau menggesa mereka untuk bekerjasama dalam menyediakan kertas kerja yang diperlukan dan merangka strategi berkesan yang sejajar dengan prinsip amalan ‘tagal’, dengan tumpuan khusus pada konsep tangkapan dan pelepasan.

Pendekatan ini memastikan pemeliharaan populasi ikan sungai, yang bertujuan untuk kegunaan masyarakat dalam tempoh tertentu, jelasnya.

“Sukan memancing merupakan satu aktiviti unik yang berpotensi menjadi tarikan pelancongan yang sangat menarik.

“Terdapat permintaan yang semakin meningkat untuk aktiviti rekreasi ini, terutamanya dalam kalangan mereka yang gemar memancing sebagai aktiviti riadah dan sanggup bermalam beberapa hari,” tambahnya.

Joniston seterusnya menekankan bahawa sukan memancing juga merupakan aktiviti popular di kalangan syarikat korporat, yang memilih destinasi luar bandar untuk membina pasukan atau percutian hari keluarga.

Konsep tagal merujuk kepada pengurusan sumber sungai yang mampan melalui musim dan kawasan penangkapan ikan yang terkawal.

“Ia akan memainkan peranan penting dalam melindungi ekosistem sambil membolehkan pelancong merasai keseronokan sukan memancing di Kiulu,” tambah Joniston.

RELATED ARTICLES
Utama

22 rumah musnah dalam kebakaran di Batu 3 Sandakan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya