HomeIsu tempatanPersatuan Pengguna Sabah alu-alukan tarif elektrik tidak dinaikkan

Persatuan Pengguna Sabah alu-alukan tarif elektrik tidak dinaikkan

Read Time:1 Minute, 12 Second

KOTA KINABALU: Persatuan Pengguna Bijak Pantai Barat Sabah mengalu-alukan pengumuman kerajaan Persekutuan untuk terus mengekalkan tarif elektrik Syarikat Elektrik Sabah Berhad (SESB).

Presidennya, David Chan berkata, langkah itu amat bertepatan dengan keadaan semasa apabila menyaksikan penggunaan bekalan elektrik yang meningkat pada musim panas ini sekali gus menyebabkan bayaran bil pengguna turut meningkat.

Menurut beliau, rakyat juga pada masa kini terbeban dengan banyak kenaikan kos barangan keperluan harian seperti makanan dan lain-lain perkhidmatan semasa.

“Kita ingin merakam ucapan terima kasih di atas pengumuman mengekalkan tarif elektrik di Sabah yang jelas menunjukkan keprihatinan kerajaan terhadap rakyat.

“Kita berharap dengan keputusan itu sekurang-kurangnya dapat menangani beban kos hidup rakyat yang semakin bertambah khususnya ketika musim panas masa kini apabila penggunaan elektrik meningkat,” katanya.

Beliau turut mengalu-alukan kenyataan Ketua Pegawai Eksekutif Tenaga Nasional Berhad, Datuk Ir Baharin untuk melaksanakan projek pemasangan panel solar dibumbung-bumbung bangunan sebagai langkah mendapatkan sumber bekalan elektrik lebih murah dan mesra alam.

Katanya, projek berkenaan sangat penting bagi mengimbangi kos penjanaan bekalan elektrik semasa dan sewajarnya kerajaan mengambil langkah proaktif bagi mencari sumber alternatif yang lebih murah, mesra alam dan bersifat perancangan jangka panjang.

“Projek ini sangat penting bagi membolehkan rakyat Sabah terus dapat menikmati bekalan elektrik dengan kos berpatutan selain membolehkan lebih banyak kawasan yang tidak mempunyai bekalan elektrik mendapat kemudahan itu pada masa depan.

“Kita juga berharap projek panel solar ini mengurangkan masalah kejadian terputus bekalan elektrik yang sering berlaku,” katanya.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

Cubaan tangkap ikan guna bahan letupan berjaya digagalkan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular