HomeEkonomiSabah jual kargo minyak mentah pertamanya kepada SIETCO

Sabah jual kargo minyak mentah pertamanya kepada SIETCO

Read Time:1 Minute, 24 Second

KOTA KINABALU: Sabah telah menjual kargo minyak mentah pertamanya daripada 50 peratus kepentingannya di PSC Samarang hari ini, ditandai dengan pengeluaran invois rasminya kepada pembeli minyak mentah, Shell International Eastern Trading Company (SIETCO).

Menurut kenyataan media SMJ Sdn Bhd hari ini, penyelesaian pengambilalihan 50 peratus kepentingan penyertaannya dalam PSC Samarang pada 31 Mei
2023 telah membenarkan Sabah menjual hak minyak mentahnya di Terminal Minyak Mentah Labuan (LCOT) kepada SIETCO di bawah kontrak.

Katanya, jualan pertama dan seterusnya ini diunjurkan membawa hasil berterusan untuk Sabah bagi tempoh PSC Samarang.

“PSC Samarang mempunyai tujuh medan pengeluaran minyak dan gas sedia ada iaitu Samarang, Samarang Kechil, Sumandak, Zuhal, Alab, Erb West dan Kinarut, dan dua terminal penerima gas di Kota Kinabalu dan Labuan,” kata kenyataan itu.

Turut dinyatakan, PETRONAS Carigali Sdn Bhd (PCSB) ialah pengendali PSC Samarang sejak 1995 dan telah menandatangani perjanjian tambahan PSC dengan PETRONAS pada 2018 untuk melanjutkan operasi PSC sehingga 31 Disember 2035.

“Ini adalah satu lagi perkembangan penting selepas menandatangani Perjanjian Kerjasama Komersial
(CCA) antara PETRONAS dan Kerajaan Negeri Sabah pada 7 Disember 2021.

“Pada 25 April 2023, SMJ Sdn Bhd (SMJSB) telah menandatangani Perjanjian Jual & Beli (“SPA”) dengan PETRONAS Chemicals Group Bhd (PCGB) untuk pengambilalihan 25 peratus kepentingan penyertaan dalam Loji petrokimia Sabah
Ammonia Urea (SAMUR).

“SMJSB juga telah menandatangani Surat Persefahaman (“LoU”) berurusan mengenai pengaturan back-in option Block SB409, Kontrak Perkongsian Pengeluaran memberi Negeri Sabah
entiti yang dimiliki sehingga 20 peratus kepentingan penyertaan setelah selesai komitmen kerja atau penemuan komersial, yang mana lebih awal.

“Pada 31 Mei 2023, SMJSB telah menyelesaikan pengambilalihan 50
peratus kepentingan penyertaan dalam PSC Samarang.

“Justeru, Sabah akan meneruskan usahanya untuk mendapatkan lebih banyak penyertaan dalam industri minyak dan gas di Sabah,” kata kenyataan itu.

RELATED ARTICLES
Utama

KKM sasar sifar kes kusta menjelang 2030

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular