HomeEkonomiSabah destinasi terbaik dunia aktiviti menyelam, pemuliharaan penting untuk hidupan marin dan...

Sabah destinasi terbaik dunia aktiviti menyelam, pemuliharaan penting untuk hidupan marin dan ekosistem bawah air – Christina

Read Time:1 Minute, 59 Second

KOTA KINABALU: Menyelam adalah salah satu aktiviti utama yang perlu dilakukan di Sabah, sebab itu usaha pemuliharaan penting untuk memelihara hidupan marin dan ekosistem bawah air.

Menteri Pelancongan, Kebudayaan Dan Alam Sekitar, Datuk Christina Liew berkata, bukan sahaja Taman Sabah, malah pulau dan pusat peranginan menyelam termasuk komuniti menyelam di sekitar Sabah turut menjalankan usaha pemuliharaan sendiri di kawasan masing-masing.

Katanya, laut di sekitar Sabah diakui mempunyai beberapa tempat menyelam terbaik di dunia. Oleh itu Sabah menawarkan destinasi menyelam di pantai barat dan pantai timur.

“Antaranya Sabah telah menubuhkan taman laut seperti Taman Tunku Abdul Rahman dan Taman Pulau Tiga di pantai barat, Taman Laut Tun Sakaran, Taman Pulau Sipadan dan Taman Pulau Penyu di pantai timur, dan Taman Tun Mustapha di bahagian paling utara Sabah, yang merupakan semua di bawah jagaan Taman Sabah, untuk menjalankan usaha pemuliharaan dan menekankan kepentingan selam skuba yang bertanggungjawab,” katanya pada sidang media ADEX Sabah Ocean Partnership Summit 2023 di
Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini pada Jumaat (30 Jun)

Menurut Christina, permit menyelam diperlukan untuk menyelam di taman laut ini dan seperti Sipadan, ia mempunyai had kepada bilangan permit untuk menyelam di sana.

“Pada 2017 Sabah menerima seramai 90,318 pelawat ke tapak menyelam di sekitar Sabah, dan pada tahun berikutnya (2018), jumlahnya meningkat kepada 133,921, peningkatan sebanyak 48.2 peratus. Dan pada 2019, kami menerima sejumlah 137,749 pelawat, sebelum kami dilanda pandemik Covid-19.

“Sebagai pengguna menyelam dan pameran perdagangan terbesar dan paling lama beroperasi di Asia, saya gembira ADEX akan mengadakan Sabah Ocean Partnership Summit 2023 di sini bermula dari 18 hingga 20 Ogos di SICC, dengan menampilkan pakar dan penceramah berpengalaman meliputi topik mengenai pemuliharaan lautan, pendidikan, fotografi bawah air dan penggambaran, termasuk topik menarik mengenai industri ikan duyung,” jelasnya.

Tambah beliau, ini adalah peluang yang baik untuk pihak berkepentingan, kedua-dua pihak kerajaan dan swasta, untuk mengambil bahagian dan memperoleh pengetahuan tentang usaha marin seiring dengan mengembangkan niche yang mampan dalam pelancongan dan industri menyelam.

“Dengan kerjasama antara ADEX dan Lembaga Pelancongan Sabah (STB), kami berharap dapat meningkatkan reputasi Sabah sebagai destinasi menyelam terulung dan seterusnya membangunkan industri menyelam dan sektor pelancongan di Sabah,” katanya.

Turut hadir pada sidang media ialah Ketua Pegawai Eksekutif STB, Noredah Othman, Ketua Pegawai Eksekutif ADEX, John Thet, Pengarah Shoal, (rakan kongsi tempatan Adex Sabah), Clifern Ong, dan Ketua Pegawai Eksekutif SICC, Datuk Rosmawati Lasuki.

RELATED ARTICLES
Utama

Kerajaan negeri hargai peranan media di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya