HomeUtamaHajiji seru seluruh masyarakat global bersama Sabah tolak tuntutan Sulu

Hajiji seru seluruh masyarakat global bersama Sabah tolak tuntutan Sulu

Read Time:3 Minute, 19 Second

KOTA KINABALU: Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor menyeru kepada masyarakat global untuk berdiri bersama Sabah dalam menolak dakwaan tidak berasas oleh pihak yang menuntut waris Sulu , yang telah mengancam bukan sahaja Malaysia tetapi juga prinsip yang menyokong ketenteraman antarabangsa.

“Masyarakat antarabangsa telah memainkan peranan penting dalam menyokong pendirian Malaysia dalam perkara ini. Kami berterima kasih atas solidariti yang dizahirkan oleh rakan dan sekutu kami, yang memahami
kepentingan menegakkan prinsip kedaulatan dan integriti wilayah,” katanya.

Berucap di Kolokium Timbang Tara Antarabangsa 2023 bertemakan Kedaulatan Negara dan Kekebalan dalam Timbang Tara Komersial di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah(SICC) di sini hari ini,

Hajiji berkata, keputusan baru-baru ini di Mahkamah Rayuan Paris di Perancis dan di Mahkamah Rayuan Hague, Belanda adalah bukti komitmen kerajaan yang tidak berbelah bahagi untuk melindungi hak, integriti dan kedaulatan Sabah.

“Ia mengesahkan bahawa tuntutan yang dibuat oleh mereka yang mengaku sebagai keturunan Kesultanan Sulu adalah tanpa asas yang sah. Kami sentiasa mengekalkan bahawa Sabah adalah sebahagian daripada Malaysia, dan keputusan mahkamah ini mengukuhkan lagi pendirian kami,” tegas beliau.

Hajiji mengulangi bahawa Kerajaan Sabah dengan tegas menolak apa yang dipanggil “Anugerah Akhir” yang dikeluarkan oleh Dr Gonzalo Stampa pada 28 Feb 2022, dan tidak mengiktiraf kesahihannya.

“Kami menganggapnya sebagai tidak berasas, tidak mempunyai asas undang-undang atau sejarah. Kami melihatnya sebagai percubaan
untuk menjejaskan kedaulatan dan integriti wilayah Malaysia, khususnya berkaitan dengan negeri Sabah,” ujarnya.

Tambah beliau, “Anugerah Akhir” membawa pertempuran undang-undang antarabangsa yang berterusan antara Kerajaan Malaysia dan yang mengaku keturunan Kesultanan Sulu kepada barisan hadapan.

“Anugerah yang dipanggil ini telah mencetuskan perbincangan dan perdebatan yang meluas, memerlukan perhatian kita dan maklum balas.

“Saya mempunyai keyakinan penuh terhadap Kerajaan Persekutuan yang dipimpin oleh Perdana Menteri kita, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Menteri Undang-undang, Dato Sri Azalina Othman serta pasukan guaman kami yang diketuai oleh Persekutuan Peguam Negara yang telah bertungkus lumus berkerjasama dengan Peguam Negeri Sabah kita Pejabat Jeneral untuk menentang naratif palsu yang disebarkan oleh mereka yang menyokong dakwaan Sulu.

“Kerajaan Negeri Sabah akan terus bekerjasama rapat dengan Kerajaan Persekutuan untuk menangani
kes ini,” katanya.

Hajiji turut menekankan usaha kolektif organisasi yang dihormati seperti Bahagian Hal Ehwal Undang Undang Jabatan Perdana Menteri (BHEUU), Pusat Penyelesaian Pertikaian Antarabangsa Asia (AIAC), Institut Penyelidikan Pembangunan Sabah (IDS), dan Persatuan Undang-Undang Sabah (SLS) bersama pakar sejarah bebas dalam membantu kerajaan negeri dalam mengemudi landskap undang-undang yang kompleks ini.

“Penglibatan mereka menunjukkan keazaman kolektif untuk menangani isu ini secara menyeluruh dan penuh profesionalisme.

“Melalui saluran ini, kami mengumpulkan sumber, pengetahuan dan ketajaman undang-undang kami untuk dipertingkatkan pembelaan yang teguh terhadap tuntutan yang tidak berasas. Kami terlibat dalam rekod sejarah yang menyeluruh, perjanjian antarabangsa, penyelidikan meluas, analisis, dan perancangan strategik untuk mengukuhkan kedudukan kami dan mengemukakan kes menarik yang menegakkan kedaulatan dan kekebalan Sabah,” katanya.

Mengucapkan terima kasih kepada pasukan penyelidik dan undang-undang kerana telah berjuang tanpa jemu untuk melindungi
Sabah dan kepentingan negara dan menolak dakwaan tidak berasas ini, katanya kepakaran mereka dan dedikasi telah memainkan peranan penting dalam memastikan kemenangan ini untuk Sabah.

Ketua Menteri juga menghargai sokongan daripada rakyat Sabah dan keyakinan mereka bahawa Sabah adalah dan akan sentiasa menjadi sebahagian daripada Malaysia.

“Kami akan meneruskan perjuangan undang-undang kami dengan keazaman. Marilah kita berhimpun bersama sebagai Rakyat Malaysia, di Sabah dan di seluruh negara, untuk mengesahkan komitmen kita terhadap keamanan dan perpaduan.

“Dengan bersatu padu, kita dapat memastikan generasi masa depan kita akan mewarisi negara yang menghargai kepelbagaiannya, menghormati sejarahnya, dan menjunjung prinsip keamanan dan kestabilan. Bersama-sama, kita
akan diguna pakai supaya kita boleh terus membina masa depan yang lebih cerah untuk Sabah dan rakyat kita,” katanya.

Turut hadir Speaker Dewan Negara Tan Sri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang Dan Reformasi Institusi), Dato’ Sri Azalina Othman melalui zoom dari Tokyo, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Sabah, Hal Ehwal Sarawak & Khas Fungsi) Datuk Armizan Mohd Ali, Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Seri Kadzim Yahya, Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Sr Safar Untong dan Peguam Negara Datuk Nor Asiah Mohd Yusof.

RELATED ARTICLES
Utama

Mangsa samun ditetak, patah tulang, luka lengan kanan dan kiri

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya