HomeUtamaKeseluruhan prosiding tuntutan Sulu ke atas Sabah tidak sah - Azalina

Keseluruhan prosiding tuntutan Sulu ke atas Sabah tidak sah – Azalina

Read Time:1 Minute, 47 Second

KOTA KINABALU: Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang Dan Reformasi Institusi), Dato’ Sri Azalina Othman menegaskan daripada sudut perundangan, prosiding tuntutan Sulu ke atas Sabah, secara keseluruhannya adalah tidak sah.

Azalina berkata, bahawa prosiding penyelesaian pertikaian, secara keseluruhannya adalah tidak sah kerana ketiadaan hasrat antara pihak-pihak yang berkontrak untuk menyelesaikan pertikaian mereka melalui timbang tara dalam Perjanjian 1878.

“Adalah jelas bahawa Perjanjian 1878, hanya merupakan peruntukan penyelesaian pertikaian yang menandakan persetujuan bersama pihak-pihak untuk melantik pihak ketiga bebas untuk menyelesaikan sebarang pertikaian dan perbezaan,” jelasnya.

Beliau berkata demikian menerusi aplikasi Zoom dari Tokyo semasa Siri Kedua Kolokium Penyelesaian Pertikaian Antarabangsa 2023 dengan tema “Kedaulatan Negara dan Kekebalan dalam Penyelesaian Pertikaian Komersial yang berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini hari ini.

Menurutnya, proses timbang tara, seperti mekanisme penyelesaian pertikaian alternatif yang lain,
memerlukan persetujuan yang tegas, nyata, dan bersama-sama
antara kedua-dua pihak berkontrak untuk menggunakannya. Walaupun begitu, tidak ada dalam Perjanjian 1878 yang menunjukkan niat pihak-pihak untuk memilih timbang tara sebagai mekanisme penyelesaian pertikaian yang diutamakan.

Oleh itu, katanya dengan ketiadaan perjanjian timbang tara prasyarat, permulaan prosiding timbang tara yang didakwa oleh Pemohon adalah jelas tidak mempunyai asas.

“Saya ingin menegaskan bahawa Kerajaan Malaysia tidak pernah, dalam apa jua keadaan sekali pun, menolak imuniti kedaulatannya dalam prosiding timbang tara yang didakwa ini.

“Tiada negara harus tunduk kepada bidangkuasa mahkamah negara lain. Ini adalah prinsip lazim yang diiktiraf di bawah undang-undang antarabangsa,” katanya.

Beliau turut menegaskan bahawa Kerajaan Malaysia secara konsisten telah mengemukakan bantahan pada masa yang tepat terhadap percubaan secara jelas Pemohon dalam “forum shopping,” menggunakan bidangkuasa
penimbang tara, meneruskan prosiding timbang tara walaupun ia bertentangan dengan perintah Mahkamah Sepanyol mengenai perpindahan tempat timbang tara yang belum pernah terjadi sebelum ini, serta penyampaian Penganugerahan Akhir yang didakwa.

Sehubungan dengan itu, Azalina menegaskan bahawa kerajaan juga telah meluaskan operasi siasatan untuk menyiasat kemungkinan mana-mana rakyat Malaysia memberi bantuan kepada Pemohon untuk merancang tuntutan mereka terhadap Malaysia.

“Dalam hal ini, mana-mana individu yang didapati mempunyai hubungan rapat dan hubungan dengan pewaris berdasarkan bukti kukuh akan dianggap melakukan kesalahan di bawah undang-undang jenayah kami, termasuk tindakan pengkhianatan terhadap Malaysia,” tegasnya.

RELATED ARTICLES
Utama

SSMJ kerjasama dengan agensi Kerajaan pastikan miskin tegar di Sabah dinoktahkan...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular