HomeUtamaKerjasama negeri & Persekutuan harus melangkaui inisiatif modal insan

Kerjasama negeri & Persekutuan harus melangkaui inisiatif modal insan

Read Time:1 Minute, 23 Second

KOTA KINABALU: Kerjasama antara Kerajaan Negeri dan Persekutuan harus melangkaui inisiatif modal insan merangkumi program pembangunan sosioekonomi lain untuk manfaat rakyat Sabah dan Sarawak, kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

“Bagi Sabah, ini penting kerana kami berusaha untuk membina masyarakat yang inklusif dan harmoni berpaksikan pada pelan hala tuju pembangunan kami, Hala Tuju Sabah Maju Jaya, di mana kami telah menekankan kepentingan modal insan dan memasukkannya sebagai salah satu teras utama pelan pembangunan kami.

“Kami komited untuk membina kekuatan dan kemahiran melalui pelbagai inisiatif yang telah kami laksanakan. Justeru, ia juga berpaksikan kepada prinsip Madani iaitu Kelestarian, Kemakmuran, Inovasi, Hormat, Amanah, Prihatin dan Belas Kasihan,” katanya pada majlis Makan Malam Apresiasi, Persidangan dan Pameran Modal Insan Kebangsaan (NHCCE) 2023 – Wilayah Borneo di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini malam tadi.

Majlis itu disempurnakan oleh Yang Dipertua Negeri Tun Juhar Mahiruddin.

Hajiji berkata majlis makan malam itu, sempena NHCCE 2023 – Wilayah Borneo, mencerminkan kerjasama antara pemain industri Sabah dan Human Resource Development (HRD) Corp ketika mereka bekerjasama untuk memartabatkan modal insan Malaysia ke persada dunia.

“Ia juga merupakan bukti kerjasama antara kerajaan yang berkesan dan strategik antara kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan. Saya percaya usaha sebegini tidak seharusnya berakhir dengan Persidangan ini sahaja. Kita mesti terus mengukuhkan perkongsian tersebut dan membangunkan inisiatif strategik untuk meningkatkan tenaga kerja dan usaha pembangunan bakat,” katanya.

Hajiji mengulangi bahawa Persidangan itu merupakan platform terbaik untuk semua peserta yang berkaitan dari Sabah dan Sarawak membincangkan cabaran dan peluang modal insan mereka secara bermakna.

“Gunakan peluang ini untuk belajar daripada pakar juga tentang cara mengguna pakai penyelesaian inovatif, mengumpul pandangan dipacu data dan menggunakan analitik utama untuk membuat keputusan yang berkesan,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

2 Anggota Polis Ulu Tiram Terbunuh, Penyerang Ditembak Mati

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular