HomeEkonomiSambutan Hari Malaysia di Shanghai peluang baik mempromosi industri pelancongan Sabah -...

Sambutan Hari Malaysia di Shanghai peluang baik mempromosi industri pelancongan Sabah – Christina

Read Time:1 Minute, 18 Second

SHANGHAI: Konsul Jeneral Malaysia di Shanghai, Syed Farizal Aminy Syed Mohamad menjemput Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew untuk menghadiri sambutan Hari Malaysia yang akan diadakan di Konsulat Jeneral Malaysia di Shanghai.

Beliau menyampaikan jemputan itu semasa majlis makan malam yang dianjurkan oleh Menteri bagi pegawai kerajaan Malaysia dan pemain industri di Jing An Shangri-La di sini pada malam Selasa.

Sebagai tindak balas, Christina berkata sambutan Hari Malaysia akan menjadi peluang yang baik untuk mempromosikan lagi Malaysia, termasuk Sabah dan Sarawak, kepada penduduk Shanghai.

“Bagi pihak kami, kami dengan sukacitanya akan menyediakan pakej video yang menampilkan kumpulan tarian kebudayaan Sabah untuk ditayangkan pada sambutan itu untuk masyarakat Shanghai mengenali Sabah dengan lebih dekat,” katanya.

Sementara itu, Syed Farizal memaklumkan kepada Menteri bahawa jumlah pelancong dari China ke Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak hampir dua kali ganda sejak pembukaan sempadan antarabangsa.

“Dengan penyambungan semula penerbangan berjadual terus ke Sabah oleh syarikat penerbangan utama China seperti China Southern Airlines, China Eastern Airlines dan Shanghai Airlines, kami menjangkakan peningkatan dalam pelancong China mulai tahun ini dan seterusnya,” kata Christina.

Hadir sama ialah Konsul Wizani Rosmin dari Konsulat Jeneral Malaysia (Seksyen Pelancongan) di Shanghai, Pengurus Besar China Eastern Airlines (Malaysia) Li Bin dan Timbalan Pengurus Besarnya Pang Hong Jie.

Majlis makan malam itu turut dihadiri Pembantu Menteri merangkap Pengerusi STB Datuk Joniston Bangkuai, Timbalan Setiausaha Tetap II Alesia Sion, Ketua Pegawai Eksekutif Noredah Othman, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Tay Shu Lan, Pengurus Kanan Pemasaran Yvonne Chin, Setiausaha Politik kepada Menteri Vivien Lee dan Pegawai Khas kepada Menteri Robert Penggai.

RELATED ARTICLES
Utama

Generasi muda perlu rebut peluang dalam industri pertanian – Amisah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya