HomeIsu tempatanPerkampungan atas air berpotensi dibangunkan sebagai pelancongan Inap Desa

Perkampungan atas air berpotensi dibangunkan sebagai pelancongan Inap Desa

Read Time:1 Minute, 6 Second

Sandakan : Beberapa perkampungan di daerah ini dilihat berpotensi untuk dibangunkan sebagai destinasi pelancongan Inap Desa.

Pemimpin Pembangunan Masyarakat Karamunting Datuk Chew Kok Woh berkata, perkampungan atas air khususnya, penduduk dalam kawasan berkenaan mampu menawarkan pakej percutian menarik kepada pelancong dalam atau antarabangsa.

“Baru-baru ini saya berpeluang melawat ke perkampungan Tanjung Aru. Untuk sampai ke kampung ini, anda perlu menaik bot dari Jeti Pasar Umum Sandakan dan memakan masa kira-kira 20 minit untuk tiba di destinasi.

“Penduduk kampung ini sangat mesra yang mana didiami oleh masyarakat dari etnik Brunei dan Jawa,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Kok Woh berkata, pihaknya berharap program turun padang yang diadakan itu mampu membawakan hasil positif khususnya pendekatan dilaksanakan penduduk di kampung berkenaan untuk menghidupkan pakej Inap Desa.

Katanya, pengetahuan yang diperolehi itu akan digunakan untuk membangunkan Kampung Bokara, Kampung Air dan Kampung Pukat yang mempunyai ciri-ciri sama dengan Kampung. Tanjung Aru.

“Saya berharap dapat membangunkan satu perkampungan yang mampu menjana pendapatan serta pekerjaan kepada penduduk di kampung berkenaan.

“Pada masa yang sama dapat mengekalkan ciri-ciri tradisional seperti produk makanan, budaya, rumah, kraf dan banyak lagi,” katanya.

Untuk rekod,  Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia (MOTAC) telah mengenal pasti Kampung Bokara, Kampung Tanjung Aru, Kampung Bambangan dan Tanjung Pisau untuk dibangunkan sebagai destinasi Inap Desa.  – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

‘Idola Darau’ akan dikembangkan lagi tahun depan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular