HomeUtamaMATTA Fair Sabah edisi kedua 13-15 Okt ini di SICC

MATTA Fair Sabah edisi kedua 13-15 Okt ini di SICC

Read Time:2 Minute, 24 Second

KOTA KINABALU: Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Christina Liew berkata, kementeriannya menyokong penuh penganjuran MATTA Fair Sabah edisi kedua yang akan diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) bermula dari 13 hingga 15 Oktober tahun ini.

MATTA Fair Sabah 2023 edisi kedua dicadangkan oleh MATTA Sabah Chapter berikutan permintaan ramai untuk program itu diadakan.

Beliau berkata demikian semasa kunjungan hormat dan menerima jemputan untuk merasmikan Matta Fair Sabah pada 14 Oktober 2023 daripada Pengerusi Matta Sabah Chapter yang baru dilantik Christina Wahida Kong.

Menurut Kong, Sabah menerima banyak panggilan untuk menganjurkan pameran itu sekali lagi untuk manfaat ahli dan pelancong keluar kerana ia dilihat sebagai pameran pelancongan pengguna terbesar.

“Dengan pembukaan sempadan yang pesat dan lebih banyak penerbangan terus ke Sabah, ahli Matta Sabah teruja untuk bekerjasama KePKAS dan Lembaga Pelancongan Sabah (STB) bagi membangunkan aliran pelancong yang seimbang di dalam dan luar negeri.

“Sebenarnya, syarikat penerbangan juga memerlukan pelancong keluar untuk mengekalkan operasi mereka. Ahli kami tidak sabar-sabar untuk mencipta pakej dan ia merupakan platform terbaik untuk menjual pakej pelancongan dan pelancongan ke destinasi luar negara ialah Matta Fair kerana ia menjana pelaburan segera ke Sabah,” jelas pengerusi baharu itu.

Sementara itu, pengerusi terdahulu Matta Sabah Chapter Lawrence Chin berkata motivasi untuk menganjurkan edisi kedua berpunca daripada kejayaan memberangsangkan chapter itu dalam edisi pertama Matta Fair Sabah pada Mei tahun ini.

“Kami mencapai perolehan jualan melebihi RM25 juta. Acara itu menarik lebih 15,000 pengunjung dalam tempoh tiga hari,” katanya.

Sehubungan dengan itu, Christina menasihatkan jawatankuasa eksekutif baharu itu untuk meneruskan penglibatan dengan STB dan syarikat penerbangan dalam menganjurkan edisi kedua Matta Fair Sabah.

“Ia adalah idea yang baik, dan masa yang sesuai dan mengembangkan perniagaan anda. Kami (Kementerian) akan memberikan sokongan penuh kepada anda mengikut kapasiti kami.

“Dapatkan seberapa ramai ejen pelancongan dan pelancongan (termasuk bukan ahli Matta Sabah Chapter) serta mereka dari Semenanjung dan Sarawak mengambil bahagian untuk pulangan maksimum,” katanya.

Beliau turut menekankan keperluan untuk mencapai keseimbangan antara pelancongan masuk dan keluar untuk mengelakkan situasi penerbangan pergi balik separuh penuh, sambil mencadangkan tambang penerbangan yang lebih murah atau diskaun sebagai insentif kepada bakal pelancong dari Sabah yang mungkin merancang untuk melawat China, sebagai contoh.

“Anda akan melakukannya dengan baik jika anda memanfaatkan cuti sekolah dan cuti akhir tahun (sehingga Tahun Baharu) dengan menawarkan insentif,” katanya.

Semasa kunjugan itu, Kong memperkenalkan barisan baharu Sabah Chapter untuk 2023-2025, dan memberitahu tentang visi dan misinya, yang merangkumi jerayawara promosi (Business-to-Business atau B2B dan Business-to-Consumer atau B2C) untuk negara-negara sasaran pelancongan antarabangsa seperti Australia, Timur Tengah, Asia Tengah, Taiwan, Indonesia, Vietnam dan Brunei disasarkan di Malaysia, Pulau Pinang dan Sarawak.

“Sekarang ini, Matta Sabah sedang memudahkan penyertaan ahli dalam Pameran Matta Kebangsaan di Kuala Lumpur dari 1-3 September. Kami merayu kepada Menteri untuk mempertimbangkan pemberian bantuan terus kepada ahli untuk membawa masuk lebih ramai pelancong ke Sabah,” tambah Kong.

RELATED ARTICLES
Utama

Mangsa samun ditetak, patah tulang, luka lengan kanan dan kiri

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya