HomeUtamaKerajaan melalui MAFFI akan wujudkan semula Lembaga Padi Sabah

Kerajaan melalui MAFFI akan wujudkan semula Lembaga Padi Sabah

Read Time:1 Minute, 18 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri melalui Kementerian Pertanian, Perikanan dan Industri Makanan negeri (MAFFI) kini dalam proses mewujudkan semula Lembaga Padi Sabah bagi membangunkan industri padi dan beras di negeri ini.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor, berkata pengwujudan semula Lembaga Padi Sabah itu dijangka dapat meningkatkan paras tahap Sara diri (SSL) beras negeri Sabah kepada 60 peratus menjelang tahun 2030.

“Pada ketika ini, SSL beras negeri Sabah berada pada paras 22 peratus manakala 78 peratus keperluan beras di negeri ini ditampung melalui beras import daripada negara- negara seperti China, Vietnam, Thailand dan Pakistan.

“Kita berharap dengan pengwujudan semula Lembaga Padi Sabah dijangka akan dapat
meningkatkan paras tahap SSL beras negeri sekali gus dapat mengurangkan beras import,” katanya ketika merasmikan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan peringkat
negeri Sabah 2023 di Wisma Pertanian di sini pada Khamis.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Timbalan Ketua Menteri I yang juga Menteri Pertanian, Perikanan dan Industri Makanan negeri, Datuk Seri Dr Jeffrey G Kitingan.

Dalam pada itu, Hajiji berkata peladang, penternak dan nelayan adalah golongan yang penting dalam menyumbang kepada pembangunan ekonomi negeri dan seterusnya negara.

Justeru katanya, peladang, penternak dan nelayan harus peka dan bersedia menerima
serta membuat perubahan dalam pertanian termasuk pengurusan ladang secara moden.

“Peladang, penternak dan nelayan harus lebih inovatif, meningkatkan kepakaran dan berusaha dengan lebih gigih dalam merebut peluang-peluang pelaburan dalam sektor pertanian yang kian berkembang.

“Untuk mencapai hasrat ini, kita harus terbuka kepada idea-idea dan maklumat-maklumat yang baru dan mutakhir serta dapat menyesuaikannya mengikut keadaan dan masa. Kita mesti menjadi seorang peladang, penternak dan nelayan yang serba mengetahui,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

22 rumah musnah dalam kebakaran di Batu 3 Sandakan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya