HomeUtamaPercepat pembukaan kawasan Blok C Jalan Gaya, tampung gerai penjaja tambahan -...

Percepat pembukaan kawasan Blok C Jalan Gaya, tampung gerai penjaja tambahan – Christina

Read Time:1 Minute, 15 Second

KOTA KINABALU: Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) digesa mempercepatkan pembukaan kawasan bersempadan Blok C, Jalan Gaya bagi menampung permintaan yang semakin meningkat terhadap gerai penjaja tambahan di Pasar Makanan Malam Api Api.

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew berkata beliau telah menyampaikan cadangannya (untuk membuka kawasan sepanjang Blok C) kepada Datuk Bandar Datuk Noorliza Awang Alip ketika pertemuan mereka pada Selasa lalu.

Segmen Blok C adalah kesinambungan daripada Blok B yang, bersama-sama dengan Blok A, kini sesak dan tidak dapat menampung lebih ramai penjaja. Blok C bermula dari premis RHB hingga ke Gaya Street Fair di The Jesselton Hotel.

“Memandangkan kebanjiran pelancong antarabangsa, ditambah pula dengan Pasar Makanan Malam Api Api menjadi tumpuan pelancong, saya menyokong penuh permintaan penjaja untuk membuka ruang di sepanjang Blok C untuk mereka menjalankan operasi perniagaan pada hari Jumaat dan Sabtu. malam.

“Saya harap DBKK akan mempertimbangkan dengan sewajarnya permohonan penjaja untuk mendapatkan lesen untuk menjalankan perniagaan mereka di sana. Kita perlu mencapai penglibatan seimbang penjaja daripada semua komuniti,” kata Christina dalam satu kenyataan pada Ahad.

Christina yang juga Ahli Dewan Undangan Api Api (Adun) meminta DBKK menyelesaikan penerimaan, pemprosesan dan kelulusan permohonan lesen bagi bahagian Blok C selewat-lewatnya penghujung Ogos ini.

“Pada masa itu, pemohon sepatutnya telah membuat cabutan undi untuk penyertaan mereka di Pasar Makanan Malam Api Api, supaya kawasan Blok C sedia dibuka untuk perniagaan penjajaan pada September,” katanya.

Selepas Christina melancarkan Pasar Makanan Malam Api Api pada Disember 2018, ia menjadi tempat pelancongan popular serta-merta.

RELATED ARTICLES
Utama

Sistem air minuman secara mudah alih, berkuasa solar berjaya dibangunkan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular