HomeGaya hidupPROTON mempromosikan Sukan Asia ke-19 melalui Program Asian Games Nation Drive

PROTON mempromosikan Sukan Asia ke-19 melalui Program Asian Games Nation Drive

Read Time:6 Minute, 32 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

KOTA KINABALU: Pengeluar kereta nasional PROTON telah mengadakan Program Asian Games Nation Drive di Sabah bagi menghangatkan temasya Sukan Asia ke-19 Hangzhou 2022 yang akan berlangsung di Hangzhou, China tidak lama lagi.

Program itu juga antara lain untuk mempromosikan industri pelancongan yang terdapat di negeri ini agar dapat berkembang pesat seiring dengan kemajuan teknologi kenderaan jenama PROTON.

Acara Sukan Asia berprestij itu akan berlangsung selama 16 hari bermula pada pada 23 September hingga 8 Oktober 2023.

Timbalan Pengarah Komunikasi Pemasaran dan Pengaktifan, PROTON, Steven Zhou Qi berkata pengiktirafan ini bukan sekadar memberikan mereka peluang untuk menyokong acara pelbagai-sukan terbesar di Asia itu, namun ia juga meningkatkan imejnya di peringkat Asia.

Katanya, PROTON dipilih hasil daripada kaitannya dengan Geely Auto Group yang merupakan Rakan Kongsi Prestij Rasmi untuk Sukan Asia.

“Semua model terkini Proton iaitu Persona, Iriz, Exora, Saga, X50, X70 dan terbaharu X90 digunakan sebagai kenderaan rasmi untuk menjalankan aktiviti-aktiviti di Malaysia sepanjang Sukan Asia berlangsung sebagai mempromosikan acara sukan itu,” katanya kepada pemberita semasa program PROTON mengembara bersama pengamal media tempatan di Sabah.

Turut serta dalam program itu, Pengurus Negeri Sabah Barat, PROTON, Eron Constantine.

Program Asian Games Nation Drive iaitu pengembaraan PROTON bersama media merupakan salah satu program PROTON yang sangat menarik didedikasikan untuk menerokai khazanah yang tersembunyi yang dimiliki oleh negeri Sabah, selain peserta dikalangan pengamal media merasai sendiri pengalaman memandu produk model X siri dan yang terbaharu X90.

Program ini juga sekaligus mempromosikan keindahan alam semulajadi, kepelbagaian suku kaum yang unik dan keramahan masyarakat tempatan Sabah yang ditemui semasa pengembaraan tersebut.

Seramai 26 peserta terdiri daripada enam orang pengamal media tempatan dan kakitangan PROTON menyertai Asian Games Nation Drive yang berlangsung selama dua hari iaitu 5 hingga 6 Ogos lalu cukup memberikan pengalaman yang menarik yang tidak akan dilupakan oleh para peserta khususnya pengamal media.

Pada program itu, penulis diberi peluang merasai sendiri pengalaman memandu tiga produk model siri X PROTON iaitu X50, X70 dan X90.

Pengalaman penulis, tidak dinafikan kenderaan jenama PROTON, termasuk model siri X, merangkumi pengalaman pemanduan yang menyeronokkan semasa mengharungi jalan berliku, berbukit bukau dan lebuh raya, semuanya berjalan sangat lancar.

Disamping mengutamakan pemanduan secara berhemah, model siri X juga mempunyai ciri ketangkasan, keseimbangan dan pelbagai ciri keselamatan yang ada pada kenderaan tersebut mendapat pujian daripada pihak media selepas merasai pengalaman memandu.

Ternyata sepanjang melalui pengembaraan yang luar biasa ini, kenderaan ini telah menunjukkan kualiti binaan, standard keselamatan, keselesaan dan sistem infotainmen yang paling canggih mereka mewujudkan persekitaran yang mengasyikkan menambah keyakinan pemandu bersama penumpang apabila berada di atas jalan raya, keadaan ini juga mendapat pujian yang hangat dari semua peserta.

Dalam program ini, PROTON membawa para peserta ke lokasi-lokasi pelancongan yang menarik seperti Kundasang, Hooga Cafe, Desa Dairy Farm, Kokol Haven Resort dan Koisaan Cultural Village.

Ia sedikit sebanyak mencabar perjalanan dengan memandu kenderaan PROTON kerana para peserta akan melalui jalan berbukit tinggi dan curam, berliku, jalan tidak rata, licin, berkabus, hujan lebat serta keadaan lebuh raya yang sesak. Namun didapati ia tidak menjadi masalah kepada semua keadaan ini untuk kenderaan dari jenama PROTON model siri X.

KUNDASANG

Pada hari pertama perjalanan, peserta telah berpeluang memandu pelbagai jenis kenderaan PROTON sejauh 90 kilometer ke Kundasang, Ranau melalui jalan berbukit dan berliku, sambil melihat keindahan alam semulajadi yang mengasyikkan terdapat di daerah itu.

Kundasang merupakan sebuah kawasan indah yang terletak di daerah Ranau, Sabah, Malaysia, memiliki keindahan alam semulajadi dan landskap yang sangat menakjubkan membuatkan pengunjung terpesona apabila berada di sana.

Salah satu tarikan di Kundasang ini ialah Gunung Kinabalu yang tersergam indah merupakan Tapak Warisan Dunia UNESCO dan puncak tertinggi di Asia Tenggara.

Kundasang juga terkenal dengan iklimnya yang sejuk dan pemandangan yang menakjubkan, menjadikannya destinasi popular untuk pengembara yang ingin mencari ketenangan dari hiruk pikuk kehidupan kota.

Suasana pekan yang tenang dan damai ditambah dengan sapaan keramahan masyarakat dari suku kaum Dusun dan persekitaran yang subur menghijau serta menyegarkan mata memandang, sesuai untuk peminat alam semulajadi dan adventure seekers.

HOOGA CAFE

Seterusnya para peserta singgah di Hooga Cafe, ianya terletak di dalam keindahan Kundasang yang mendamaikan.

Hiasan kafe yang berkonsepkan alam semulajadi sangat mempesona dengan suasana meriah dihiasi sinaran lampu warna-warni pasti menjanjikan santapan yang tidak dapat dilupakan sebagai tempat makan terkemuka, menyajikan hidangan gabungan sajian Barat dan Asia yang menarik dan menyelerakan.

Dengan pelbagai kek yang lazat, ia adalah tempat yang sesuai untuk menandakan detik istimewa seperti meraikan hari lahir serta ulang tahun.

Ia juga menjadi tempat tumpuan untuk peminat foto dan peminat media sosial yang berkunjung ke kafe itu.

DESA DAIRY FARM

Desa Dairy Farm terletak di antara pergunungan dan landskap Kundasang yang indah.

Keindahannya menjadi sebutan ramai dikalangan pengunjung sebagai ‘Mini New Zealand’ yang terletak di tengah-tengah peta Malaysia.

Ladang tenusu ini lebih daripada sekadar tempat untuk menyaksikan cara pemprosesan memerah susu lembu tenusu serta menikmati produk susu segar yang berkualiti, selain menawarkan pengalaman menyeronokkan yang membawa pelawat meneroka keindahan padang ragut hijau berlatar belakangkan Gunung Kinabalu, pasti memukau pengunjung seakan-akan seperti berada di New Zealand.

Disamping itu, pengunjung juga boleh pelajari tentang pelbagai peringkat pemprosesan susu, daripada memerah susu lembu hingga proses akhir pembungkusan produk.

KOKOL HAVEN RESORT

Para peserta bermalam di Kokol Haven Resort yang terletak di atas bukit Kokol yang tinggi dan curam, kira-kira 20 kilometer dari bandaraya Kota Kinabalu, menawarkan percutian yang tenang dari hiruk pikuk kehidupan seharian.

Dengan suhu iklim serendah 24 hingga 26’C ia dikelilingi oleh kehijauan alam semulajadi yang subur dan pemandangan panoramik Laut China Selatan dan bandaraya Kota Kinabalu yang menakjubkan.

Resort ini merupakan tempat percutian yang indah amat sesuai untuk pencinta alam semulajadi dan mereka yang mencari ketenangan.

KOISAAN CULTURAL VILLAGE (KCV) PENAMPANG

Koisaan Cultural Village adalah salah satu muzium hidup kontemporari terbaik di Sabah yang digabungkan kedua-dua budaya, gaya hidup tradisional dan kontemporari dengan seni binanya yang moden dan tradisional.

Lawatan ke KCV merupakan aktiviti pengembaraan hari kedua yang juga penamat program itu, di situ peserta akan terlibat dengan pelbagai permainan tradisional interaktif serta aktiviti kebudayaan seperti minum tapai (wain tempatan), menikmati makanan tradisional, demonstrasi membuat manik, bermain alat muzik seperti gong dan kulingtangan, menari Sumazau serta pameran kepelbagaian tradisi masyarakat budaya orang asli, nilai dan gaya hidup mereka.

KRAF BUDAYA SABAH AKAN DITEMPAT DI MUZIUM SUKAN ASIA 2022 DI HANGZHOU

Steven (tiga kiri) menerima kraf budaya Sabah kalung Pinakol Bermanik daripada atlet Farrell dan Petronella disaksikan oleh Thomas (dua kiri), Eron (kiri) dan Wilson (kanan).

Kraf budaya dari setiap negeri di Malaysia dipilih dengan teliti melalui proses pengundian sosial menerusi platform Media Sosial Rasmi PROTON (Facebook & Instagram).

Kraf budaya yang dikumpul akan diserahkan kepada Pasukan Malaysia, yang akan menyampaikannya sebagai sumbangan kepada Muzium Sukan Asia, Mdi Hangzhou, China.

Eron menunjukkan kraf budaya Sabah kalung Pinakol Bermanik.

Kraf budaya yang dipilih dari negeri Sabah ialah Kalung Pinakol Bermanik, ia adalah satu hasil kraf buatan tangan yang sangat indah, dibuat dengan teliti oleh wanita kaum Rungus yang berbakat dari daerah Kudat, Sabah, Malaysia.

Hasil karya yang halus, reka bentuk kalung ini dengan bangganya mempamerkan sebahagian daripada motif etnik tradisional yang mereka telah warisi secara turun temurun.

ATLET MALAYSIA SERAH KRAF BUDAYA SABAH KEPADA PROTON

Bagi acara kemuncak program Asian Games-Nation Drive, dua wakil atlet tempatan Malaysia Farrell Glen Felix Jurus dan Patronella Lisong dijemput untuk menyerahkan kraf budaya kepada PROTON bertempat di PROTON Fook Loi, Kota Kinabalu pada 6 Ogos lalu.

Farrell dan Petronella merupakan anak jati Sabah yang mengharumkan nama negara dalam arena sukan berprestij.

Farell pemenang pingat emas untuk lompat tinggi SUKMA Games 2022, manakala Petronella pemenang pingat emas untuk 4×100 meter SUKMA Games 2022.

Sementara itu, Steven turut memaklumkan bahawa PROTON akan meneruskan misinya dalam acara Asian Games- Nation Drive ke Sarawak.

“PROTON akan meluaskan acara Asian Games- Nation Drive ke Sarawak, ini melambangkan dedikasi kami untuk menginspirasikan hubungan dan merapatkan budaya melalui pengalaman luar biasa dan semuanya menyumbang kepada penglibatan Malaysia di Sukan Asia ke-19,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Yayasan PETRONAS agih 500 bakul makanan sempena Kaamatan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular