HomeUtamaKeinginan untuk keamanan mesti merentasi zaman - Hajiji

Keinginan untuk keamanan mesti merentasi zaman – Hajiji

Read Time:1 Minute, 22 Second

SANDAKAN: Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata keinginan untuk keamanan mesti merentasi zaman kerana peperangan dan konflik tidak membawa apa-apa selain memusnahkan.

“Mari kita renungkan pemahaman yang lebih mendalam tentang keamanan dan perang dan konflik berlaku tiada lain selain memusnahkan. Kedua-duanya tidak boleh berlaku,” katanya.

Berucap sempena Hari Peringatan Sandakan yang diadakan di Taman Memorial di sini hari ini, Ketua Menteri berkata Sabah mengiktiraf tentera bersekutu yang berani berjuang dalam Perang Dunia II.

“Kami bersyukur dan kami akan sentiasa mengingati mereka atas pengorbanan dan sumbangan mereka untuk menjaga keamanan di rumah kami,” katanya.

Teks ucapan Ketua Menteri disampaikan Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Joniston Bangkuai.

“Hari ini genap 78 tahun tamatnya perang pada tahun 1945. Kehilangan askar bersekutu yang berani, hidup dalam fikiran ahli keluarga. Pagi ini, marilah kita merenung sejenak pengorbanan mereka.

“Seingat kita mengenang keberanian mereka yang telah lama pergi, kita juga mengenali masyarakat tempatan yang mempertaruhkan dan kehilangan nyawa dalam membantu tentera bersekutu. Mari kita muliakan mereka dan individu lain sebagai wira,” katanya.

Ketua Menteri berkata bahawa setiap tahun tarikh ini diadakan sebagai hari peringatan, ia akan membawa Australia, Britain dan Sabah lebih rapat.

“Sabah dan khususnya Sandakan akan sentiasa mengalu-alukan kehadiran anda dan keluarga anda. Ini akan menjadi tempat kenang-kenangan wira yang gugur dan menyimpan kisah hidup mereka,” katanya.

“Adalah amat penting bagi kita, serta anak-anak kita, diingatkan tentang bahagian sejarah ini untuk mengetahui apa yang telah hilang dan kebebasan yang kita peroleh sebagai balasannya,” katanya.

Hajiji turut mengucapkan terima kasih kepada Suruhanjaya Tinggi Australia dan British di Malaysia atas sokongan berterusan mereka dalam memastikan bingkisan sejarah ini diingati bersama-sama.

RELATED ARTICLES
Utama

SSMJ kerjasama dengan agensi Kerajaan pastikan miskin tegar di Sabah dinoktahkan...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular